Det skall vällo gå bara fint att göra flera saker samtidigt när man trycker en knapp.
on(release)
{
filmklippInstans.gotoAndPlay(3)
_root.gotoAndPlay("enannan");
}
/Mirandir
4 svar · 221 visningar · startad av Type
Hejsan
Jag har funderat på en sak rätt länge nu...
Jag har ett movie-clip som när jag trycker på en knapp ska göra: movieclip.gotoandplay(3) tex. Sen vill jag samtidigt att huvudfilmen ska gotoandplay("enannan").
Jag får inte till det... och hur är det? Går det att starta upp två "processer" samtidigt?
Jag vet inte hur jag ska förklara men hoppas att någon förstår ändå ;)
Det skall vällo gå bara fint att göra flera saker samtidigt när man trycker en knapp.
on(release)
{
filmklippInstans.gotoAndPlay(3)
_root.gotoAndPlay("enannan");
}
/Mirandir
mirandir skrev:
on(release) { filmklippInstans.gotoAndPlay(3) _root.gotoAndPlay("enannan"); }/Mirandir
Gör den det första (filmklippInstans.gotoAndPlay(3)) först tills det är slut eller gör den det samtidigt som den gör _root.gotoAndPlay("enannan");?
Den kommer att göra bägge samtidigt. Om vill vänta tills dfilmklippet spelat klart så måste du lägga det goto-skriptet i slutet av den ánimation som filmklippet skall spela. Om det varierar var huvudtidslinjen skall hoppa så spara den bildruta den skall hoppa till i en variabel. Då anger du helt enkelt denna variabel som parameter till din goto.
/Mirandir
Tack! Nu förstår jag lite mer!