webForumDet fria alternativet

två-bilds slider med fade

Flash

4 svar · 279 visningar · startad av tengan

Medlem sedan mars 200451 inlägg
Frågan#1

Tjena!

Har redigerat en bild i Photoshop, skulle nu vilja visa mina redigeringar. Hade tänkt mig att (såg detta på Volvos hemsida för typ ett halvår sedan) man med två lager, en bild i varje, den äldsta högst upp, alltså synlig från början, den nya redigerade ligger gömd under, fader över från den gammla till den nya. Alltså den nya redigerade bilden ska inte flyga/rulla in från sidan eller likande, den ska ligga still. När man rör reglaget/slidern så fadas den nya över så att den börjar ligga ovanpå. Detta reglage ska man sedan kunna röra åt både höger och vänster, alltså man skall kunna styra hur fort man vill se varje övergång från den gamla till den nya.

En förklarings bild.... :)

bilden: OOOO
fadern: []-----

K/OOO
-[]----

KK/OO
--[]---

KKK/O
---[]--

KKKK
-----[]

Detta kanske bara krånglade till allt :D Men alltså inte rulla in, bara fada över från en bild till en annan, fast inte hela bilden på en gång, utan bara en viss del, som användaren bestämmer med hjälp av slidern.

Nån som vet en funktion som kan göra detta i någon version av Flash?!

Tack på förhand!

Medlem sedan maj 2003750 inlägg

Tyvärr så finns det inget färdigt sådant, vad jag vet, utan du får skapa den själv.

Är tanken att den skall tonas ed hjälp av opacitet eller ä det en wipe du vill ha. DVS att det visas mer och mer av bilden från vänster till höger?

/Mirandir

ja, asså, den ska fadas in, fast inte hela bilden på en gång, utan från vänster till höger. Men kan du bara säga vilken/vilka funktioner jag ska använda så kan jag kanske klura ut själv, kan en del så... Behöver bara hjälp att komma igång.

Medlem sedan maj 2005704 inlägg

Jag vet inte om jag riktigt har förstått rätt hur du har tänkt.
Vill du att det skall vara någon slags kombination av alpha fade och wipe?

I så fall får du nog göra en kopia per segment av bilden som ska fada in.
Säg du delar upp bilden i 10 segment, då gör du 10 kopior med masker för att endast visa ett segment per bild.
Kalla segment tex seg1, seg2...osv
Sedan har du på slidern nått i stil med (otestat, men som en grov idé):

segments=10;
segWidth=sliderWidth/segments;
f=100/segWidth;
step=Math.ciel(_x/segWidth);
stepPos=_x-(step*segWidth);
alpha=(stepPos/f)*100;
_root["seg"+step]._alpha=alpha;

Yes det var så jag menade, tack för hjälpen!

269 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
126 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
140 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
125 ms — ändringar (db)