webForumDet fria alternativet

Flashbakgrund (typ stripes)

Flash

4 svar · 301 visningar · startad av xcalibrate

Medlem sedan aug. 2002136 inlägg
Frågan#1

Hej,
hur gör jag en sån här bakgrund (titta bifogad bild) direkt i flash? Jag har gjort den i Photoshop men när jag importerar blir det skrapigt (även om jag sparar .png). Vill göra i flash direkt istället. Någon som vet någon guide på Internet? Eller som kan berätta

bg.jpg
Medlem sedan maj 2005704 inlägg

Jag har aldrig sett att det skulle bli några problem med att importera bilder i flash och bli "skräpigt".
Är du säker på att du inte ändrar storlek på bilden?

Annars är det bara att göra den som vektor grafik, det finns guider i hjälp filerna om hur man använder ritverktygen.
Det kan vara knepigt att få det indentiskt med originalet pga av suddigheten dock då flash inte har någon blur funktion.
Och trixa till en blur effekt går ju iofs med vektor grafik, men troligen inte värt besväret.
En png eller jpg skall se ut som vanligt i flash spelaren om den är i originalstorlek.

Medlem sedan dec. 2000182 inlägg

Bilden ær så simpel att du borde ha den i vektor! Du skulle spara en massa kraft på det också. Flash kan ju direkt importera Illustrator om du har det och tycker det ær lættare att arbeta med?

Medlem sedan aug. 2002136 inlägg

Jag har tyvärr bara photoshop. Jag ändrar inte storleken på bilden när jag importerar. Men den blir bara skrapig när jag zoomar in (tänker dock ha Stage menu false sen). Jag såg det på en annan sida att när jag zoomade in blev den fortfarande snygg. Måste han gjort i flash direkt då eller?

Medlem sedan maj 2005704 inlägg

Vektor grafik har inte samma problem som bitmaps med pixellering om man ändrar storlek.
Så det är helt klart att föredra om man vill kunna anpassa storleken och resulterar i en mindre filstorlek i detta fallet med en rätt så stor men enkel bild.

258 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.2f471f9e
128 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
126 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
126 ms — ändringar (db)