KKlauzMedlem sedan jan. 2005133 inlägg Tjo!
Ska översätta en stor flash-sida till engelska. Sidan ska kunna ha stöd för flera språk i framtiden. Den är helt odynamisk och innehåller en mängd textfält och animerade rubriker som ska översättas + nedladdningsbara pdf:er på olika språk.
Hur ska man lösa detta på bästa sätt?
Har lite idéer men har inte bestämt mig för vilket som är bäst. Antingen har jag tänkt göra alla textfält dynamiska eller så gör man extra keyframes för varje textfälts-mc och lägger in ett språk på varje keyframe och anropar frame2 på alla mc:s.. men det blir rätt mkt stånk&stön-programmering.. (bra uttryck?!)
Idéer välkomnas varmt!
MmirandirMedlem sedan maj 2003750 inlägg Det beror mycket på hur orginalet är upplagt. Men det klart bästa är ju ifall du kan göra om textfällten till att vara dynamiska och ladda in dessa från textfiler eller liknande.
Att göra en keyframe per språk innebär ju att du nästan måste göra om allting från början för varje nytt språk. IOFS så är det ju tvunget ifall vissa texter är i form av bitmaps eller en del av en bitmapp.
/Mirandir
KKlauzMedlem sedan jan. 2005133 inlägg mm drygt eftersom sajten är jäkligt stor och byggd av en annan person och absolut inte anpassad för en sådan här uppdatering...
men hur ska jag göra rent praktiskt?
typ såhär?
function language(lang) {
if(lang ==1) { //svenska
meny1.text = "Bla bla"
meny2.text = "blabl abla bla"
meny3.text = "bloho"
brodtext1.text = "massor av text\n\n massor massor"
brodtext2.text = "massor av text\n\n massor massor"
//nedladdningsbara filer
file1.path = "fil" + lang + ".pdf"
file2.path = "fil2" + lang + ".pdf"
} else if (lang ==2) { //engelska
}
language(1);
detta kommer bli 1000 rader kod bara på svenska eftersom sajten är så jäkla stor..
finns det nåt annat smidigare sätt?
MmirandirMedlem sedan maj 2003750 inlägg Jo jag vet. Har självt gjort en sådan uppdatering. Där det dessutom var snålt om utrymme...
Min tanke var att du stoppar texten i t.ex. en xml-fil. Hellst kanske uppdelad efter sidor på siten
t.ex. kan en sådan xml-fil se ut såhär:
<?xml version="1.0" encoding="utf-8"?>
<texter>
<text>
<rubrik>Bla bla</rubrik>
<brodtext>massor av text<br><br>massor massor</brodtext>
</text>
<text>
<rubrik>blabl abla bla</rubrik>
<brodtext>massor av text<br><br>massor massor</brodtext>
</text>
</texter>
Dessa xml-filer stoppar du namngivna mappar. t.ex. "se" för sverige "fi" för finland etc.
Sedan kan du använda t.ex. XOMClass för att ladda in texten i flash:
http://tinlion.com/blog/downloads/actionscript/xom_class/XOMClass.zip
För att få själva språkinställnineg natt fungera så skickar du med en variabel till flashfilmen via t.ex flash-vars ( flashvars ) och sedan använda den för att ange från vilken mapp som den skall hämta xml-filerna.
/Mirandir
KKlauzMedlem sedan jan. 2005133 inlägg det där låter ju grymt bra men mkt jobb! ska testa lite med det.
behövs stöd för asp/php på servern för att xml ska funka med flash? det finns nämligen inget stöd för det.
spangoMedlem sedan juni 20008 205 inläggNej, det behövs inget speciellt för att servera XML från en webbserver, annat än möjligen korrekt inställda mediatyper för XML, och alla webbservrar som installerats om den här sidan av neolitikum lär ha det.
Sen har Apache inbyggt stöd för flerspråkiga statiska sidor, content negotiation her jag för mig att det heter. IIS borde ha nåt liknande. Kolla i manualen.