Jag håller på med ett soldatspel som man ska se snett uppifrån. Jag kan klicka på ställen på skärmen så går gubben dit. Problemet är att jag vill kunna skjuta från gubben till dit ja klickar. Man ska skjuta när man håller nere Ctrl och klickar.
Det jag inte fattar hur man ska göra är att få något att åka från gubben till punkten man klickar i en rak linje. Hoppas ni fattar. Mycket tacksam vid svar..
Man får läsa ut possitionen för gubben och poss för klick. Sedananvända lite trigniometri.
Så kan man flytta ett moviclip i steg längs den räta linjen från p1 till p2.
Man behöver egentligen inte ens räkna med trig. Bara att dela deltaX med stegen du vill ha kanske 15. och deltaY med 15 så får är start pos=p1 och sedan p1 x pos + förflyttning och samma med y...
Ja luddigare än såhär kan man nog inte beskriva det...
Men så får du åtmindstonde ETT svar.
Hej, tack för svaret! Tycker att det är svårt att få hjälp med flash problem överhuvudtaget så jag uppskattar verkligen att du svarade.
Jag fattar dock inte riktigt vad du menar. Om du kunde utveckla det lite vore det asbra. När jag klickar med musen tar jag x värdet och döper det till m1, och y värdet och döper det till m2. Gubbens position är p1 och p2 för x respektive y.
Säg att ja har ett movieclip som heter skott. Men skulle du kunna beskriva det lite utförligare utifrån den infon jag skrivit så vore det guld. Förstår inte riktigt vad du menar med deltaX och deltaY. Och inte riktigt hur ja ska få ihop det. Är inte direkt ett mattesnille, hankar mig fram i flashprogrammering. Tack för svar..
När jag klickar med musen tar jag x värdet och döper det till m1, och y värdet och döper det till m2. Gubbens position är p1 och p2 för x respektive y.
Du verkar va på rätt väg.
Det Roing säger kan tex skrivas så här:
RakLinjeIStegX = (m1 - p1) /15 // Mäter sträckan mellan Gubben och musklickposition och delar den i femton delar som sen kommer att läggs till från Gubbens position. //
RakLinjeIStegY = (m2 - p2) /15 // Samma som ovan fast för Y //
// Placera först skottet på Gubbens position //
Skott._x = p1
skott._y = p2
// Flytta sen skottet från Gubben till musklickspositionen i femton steg //
Skott._x = Skott._x + RakLinjeIStegX
skott._y = skott._y + RakLinjeIStegY
// Gör om detta 15 gånger så kommer skottet att ha flyttat sig från Gubben till musklickspositionen //
Vad Controltangenten beträffar, läs mer om Keyobjektet i Flashhjälpen.