webForumDet fria alternativet

hur fixar man så länkar fungerar till mp3 från flash? save as dialogen

Flash

4 svar · 437 visningar · startad av jonas18z

Medlem sedan okt. 200445 inlägg
Frågan#1

Hallå

hur gör jag en länk så att save as dialogen kommer upp från flash? nu öppnas mediaspelare/quicktime när jag trycker på en länk

Medlem sedan dec. 200384 inlägg

Det går inte. Spara i zip-format istället.

Medlem sedan maj 2003750 inlägg

Har för mig att det går att ställa in detta på servern. Men det kräver ju att det är din server. Tror det kan vara mycket svårt att övertyga webhotellet att fixa detta om du inte hyr en helt egen server.

/Mirandir

Medlem sedan sep. 2003205 inlägg

Om jag inte missuppfattar detta helt så går detta att ställa in i din browser. Jag hatar att datorn försöker spela upp mp3:or eller filmer när man klickar på dom och det inte går att ta "save as". Oftast vill jag tanka hem dom.

I Firefox går du till Tools -> Options -> Downloads -> Plugins -> och sen klickar du helt enkelt ur enabled på dom filtyperna som du vill ska tankas ner istället för att spelas upp.

Har inte fått till detta i IE. Nån annan kanske vet hur man gör.

Spelas mp3:orna upp i en flashspelare i browsern så funkar det givetvis inte att göra på detta sätt. Då kanske filen hamnar i cachen om man har tur.

Att få upp save as rutan går inte i flash, precis som Sinus redan konstaterat

Medlem sedan maj 2003750 inlägg

Gjorde en snabbsökning i ämnet och det tycks att om du istället för att anropa mp3-filen direkt utan ett serverside skript som lägger in filen som ett attachment istället så får man *oftast* en "save as" dialog med den filen.

T.ex. såhär i PHP:
http://se2.php.net/header

/Mirandir

267 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
120 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
135 ms — ändringar (db)