webForumDet fria alternativet

Inte klok på flash

2 svar · 251 visningar · startad av peppar

pepparMedlem sedan dec. 2001873 inlägg

Jag har fått två vänsterhänder. Jag begriper inte ett smack vad som händer i flash MX.
Jag försöker göra en enkel animation (? heter det så)

1. Jag vill ha ett clip (Bakgrundsbild att tona in)
    Jag använder motiontween och aplha mellan två keyframes.

2. Sen vill jag ha text (graphic) som scalas in över bilden.
    Samma här motintween mellan keyframes plus att jag skalar ner första objektet/eller i första keyframen (? heter det så) och slutstorlek i sista keyframen.

3. Är egentligen en repetion av steg 2 fast annan text i ett annat lager.

Hur ställer man storleken på den flashsda man gör? Jag vill ha den 400*400 t.ex.

När jag lagt in mina lager och börjat skala text och tona bakgrund så försvinner helt plötsligt något lager och trycker man CTRL-Z så försvinner lite allt möjligt.
Det känns som det är svårt att stega i flash...

Finns det någon "tell it to me like i am six" nivå på svenska, enkla tutorials... Har provat lite från webdesignskolan.se men där faller allt pladdask.

magnusfeldthMedlem sedan jan. 20034 480 inlägg

När det gäller din fråga om bakgrundsbilden du vill tona in, har du gjort om bilden till en grafic då? Sätt en keyframe, välj alpha-värdet, sätt in en ny keyframe, nytt alpha där och högerklicka på nån ruta däremellan och välj, create tween, så borde det funka.

För att ställa in storleken på flash kan du göra detta i "properties"-verktyget när du inte har markerat nåt objekt.

Sidor som kan ge en del tutorials:
http://www.actionscript.org/
http://www.flashkit.com/index.shtml

pepparMedlem sedan dec. 2001873 inlägg

Tack för tipsen! Skall plöjja lite om flash då jag nog hålit på med det i 5 timmar totalt. ;)

Men jag tror det är något fel på min installation då programmet inte beter sig normalt... Lager försvinner ch allt är rätt som det är huller om buller utan egentligt anledning...

Skall installera om och se om det löser sig.

124 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.beb2e261
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
122 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)