webForumDet fria alternativet

Bilddråparn flash

6 svar · 297 visningar · startad av oskob

oskobMedlem sedan maj 20021 558 inlägg

Jag bärjar tröttna smått på flash:s klumpiga sätt att använda bilder... går det inte att lösa?
förut har jag varit med om att den knölar till dem i kanterna vilket kan lösas med att göra lite space runt men nu har den knögglat mitt i en bild och jag får inte bort det! bilden ser bra ut i flash med vid export så blir det ett veck mitt i. jag har kollat så den inte ligger på udda pixlar.
det är en png som jag importerat. kan det ha någon betydelse? gillar flash något speciellt format?

AlarMedlem sedan nov. 2004149 inlägg

Nix, Flash är inte särskilt bra på att hantera bitmaps - styrkan ligger ju i att hantera vektorgrafik. Men om man beaktar följande enkla regler så brukar det funka:
1. Skala aldrig en bitmap i Flash. Använd alltså alltid 100%.
2. Rotera, skeva eller mixtra aldrig på annat sätt med en bitmap.

Jag brukar använda mig av tiff-formatet och importera via QuickTime.
Men annars är väl jpg det som Macromedia rekomenderar.
/Alar

mirandirMedlem sedan maj 2003750 inlägg

Ett par tips för att undvika "pixelshift" i bitmap-bilder(vissa har jag testat och andra är sådana jag sett på nätet)

1.) Skala bilden med 0.1 pixel. Testa både upp och ned.

2.) Sätt alpha 99% på bilden.

3.) Se till att bilden verkligen ligger på hel pixel. Ligger den i ett filmklipp och det, eller ev. förälder, inte ligger på hel pixel så måste du kompensera detta med bildens position.

4.) Skapa en "shape" och sedan använda bitmap-bilden som en fill på denna shape.

/Mirandir

TympanonMedlem sedan nov. 2004302 inlägg

Ett tips som borde lösa dina problem:

Markera png bilden som du importerat. Sedan trycker du Ctr + B för att "bryta upp" bilden. Nu kan flash ta hand om den bättre.

Alar: den är 100% och ligger exakt på pixeln.
mirandir: ska testa det där. vad är meningen med 99% alpha? :S
tympanon: jo jag såg det men då kan jag inte alpha den. om jag bryter ner den och lägger i ett MC så blir det samma problem igen.

EDIT:
mirandir: menar du skala upp eller ner? ska en bild som är 20 x 20 bli 20.1 x 20.1?

mirandirMedlem sedan maj 2003750 inlägg

oskob skrev:

ska testa det där. vad är meningen med 99% alpha? :S

Det är en gammal fix som jag tror är sedan Flash 5. MEn det sägs att pixelshift effekten inte uppstår om bilden bara visas med 99% alpha (I filmklipp med color satt till alpha 99%)

oskob skrev:

EDIT:
mirandir: menar du skala upp eller ner? ska en bild som är 20 x 20 bli 20.1 x 20.1?

Testa åt båda hållen

19.9x19.9 eller 20.1x20.1

/Mirandir

tack detta ska nog gå vägen :)

140 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
138 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)