webForumDet fria alternativet

SKydda data i flash!

8 svar · 263 visningar · startad av Poppe25

Poppe25Medlem sedan apr. 2002255 inlägg

Om jag vill göra en projektorfil som folk får på cd-rom, hur kan jag skydda datan som ligger i projektorfilen?

asmodieMedlem sedan jan. 2004501 inlägg

Skydda data? Asså flashfiler är kompilerade och kan inte läsas om man inte dekompileraar det. Datan går att få tag på men är defenitivt inte lätt åtkommlig.

Förstår inte riktigt ditt problem.

dotarMedlem sedan okt. 2002117 inlägg

Gör den som en stand-alone EXE, är väl säkrast... Då kan alla kolla på den också.. :)

"Skydda data? Asså flashfiler är kompilerade och kan inte läsas om man inte dekompileraar det. Datan går att få tag på men är defenitivt inte lätt åtkommlig. Förstår inte riktigt ditt problem."

Att dekompilera SWF går ju med rätt programvara, så det var det jag syftade till. Numera finns det dessutom programvara som processar SWF-koden genom någon algoritm så att den går att köra, men ej dekompilera. Det var närmast det som jag hade i åtanke.

"Gör den som en stand-alone EXE, är väl säkrast... Då kan alla kolla på den också."

En EXE fil går inte att dekompilera på samma vis? Eller?

mirandirMedlem sedan maj 2003750 inlägg

Inte riktigt på samma sätt. Men okrypterad text ligger fortfarande synlig om man tittar på filen genom en hex-editor, eller vad det nu heter.

Det bästa är alltså att lägga texten i en projektor exe-fil och lägga på någon form av kryptering...

/Mirandir

Ok, tack!

spangoMedlem sedan juni 20008 205 inlägg

Men slutgiltigt gäller ändå att om programmet ska köras på klienten, kan datan alltid avläsas, oavsett hur krypterad den än är.

Sant! Man vill ju dock försvåra så mkt som möjligt!

MickeA.comMedlem sedan feb. 20034 441 inlägg

Poppe25 skrev:

Sant! Man vill ju dock försvåra så mkt som möjligt!

Vad exakt innehåller den här filen?
Är det din Actionscript som du inte vill att folk ska kunna få tag på, eller är det text / bilder du ska visa i denna?

Bara nyfiken ;)

131 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.0e50b1ef
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)