D Davida Medlem sedan okt. 2000 219 inlägg Frågan 11 jan. 2005 07:35 #1 När jag skickar ett formulär via Flash får jag helt andra tecken än å, ä och ö. Vad ska jag göra för att få dessa tecken iställlet för ex:
öäåöäå
MVH
David
Web-Tor Medlem sedan nov. 2000 13 890 inlägg D Davida Medlem sedan okt. 2000 219 inlägg Nej det blir väl fel, jag har inga problem med de värden jag skickar till flash, där finns å, ä och ö. Men när jag skickar från flash blir det fel...
Web-Tor Medlem sedan nov. 2000 13 890 inlägg Hur skickas värdena?
Var lagras dom?
Var är det dom ser konstiga ut?
D Davida Medlem sedan okt. 2000 219 inlägg Det är Flash som skickar med POST variablerna till ASP som skickar ett mail, och det är i mailet det är fel tecken.
Web-Tor Medlem sedan nov. 2000 13 890 inlägg Om du skriver ut värdet i en fil - blir det fel då också?
Vilken version av Flash?
D Davida Medlem sedan okt. 2000 219 inlägg Flash MX 2004, jag tror att värdet blev fel när man skrev det till en fil också..
M mirandir Medlem sedan maj 2003 750 inlägg problemet är att ASP saknar stöd för UTF-8 så vitt jag vet...
En enkel fix som dock kan vara lite buggig om användaren har player 6 (om det är den du publicerar till) är att ange följande på första bildrutan:
if(!System.useCodePage)
System.useCodePage = true;
Kommer också ihåg att jag någonstans sett en funktion i ASP som konverterar utf-8 strängar till vanlig ASCII...
/Mirandir
D Davida Medlem sedan okt. 2000 219 inlägg Jag får dessa felmeddelanden:
**Error** Scene=Scene 1, layer=Actions, frame=1:Line 1: There is no property with the name 'useCodePage'.
if(!System.useCodePage)
**Error** Scene=Scene 1, layer=Actions, frame=1:Line 2: There is no property with the name 'useCodePage'.
System.useCodePage = true;
Vad ska jag göra åt dem?
M mirandir Medlem sedan maj 2003 750 inlägg Testa att skriva useCodepage istället. Alltså med litet "p".
/Mirandir