Har kört fast på en sak. Jag håller på med en sak där man i ett textinput-fält ska kunna skriva ett spesifikt ord (har alltså redan bestämt vilka ord man kan skriva). När man skriver något av de orden så tas man till den sidan, asså den framen.
Ex.
Om jag skriver "hej" så ska jag komma till frame 3. Skriver jag "något" kommer jag till frame 1.
Tycker att det borde finnas något actionscript som lyssnar efter något av de förvalda orden, när något av de orden skrivs (och man trycker på enter) så tas man till den framen som jag valt åt det ordet (hej=3, något=1). Observera att det inte är föräns man tryckt på enter som man tas till den nya sidan.
Vore väldigt snällt om någon kunde hjälpa mig med detta!!!
Lägg den här koden på ett tomt MC (kan hända att du kan lägga den i tidslinjen men det är jag långt ifrån säker på).
on keypress("<enter>")
if([b]word[/b]=="hej") { //Se till att ev byta word mot rätt variabel.
gotoAndPlay(3);
} else if (word=="något") {
gotoAndPlay(1);
} else {
//Ordet som angavs är felaktigt!
}
}
Men... :D
Har lite problem, lyckades med det omöjliga som du sa, att få koden att reagera medans den satt på timeline, men nu förstörde jag den istället:D
onKeyUp("<enter>")
if(word=="hej")
gotoAndPlay(3);
else if (word=="något") {
gotoAndPlay(2);
} else {
//Ordet som angavs är felaktigt!
}
stop();
När man nu skriver ex. "hej" och trycker på enter så händer det som ska, men man kan skriva det var som helst, det ska behövas skrivas i TextInput-boxen. Kan man på något sätt få koden att "limmas" till den boxen?! Förklara bra, har hjärnsläpp idag:D
När du skapar en textruta så har du under properties en ruta som heter var (det står var: och så är det en ruta). Där skriver du variabelnamnet på textrutan som du sedan skriver där det nu står word i koden. :)