webForumDet fria alternativet

Flashknappar på Dreamweaversida..?

Flash

4 svar · 247 visningar · startad av Drossy

Medlem sedan sep. 200435 inlägg
Frågan#1

Hej!

Jag har egentligen en webbsida gjord i Dreamweaver, där jag lagt in enstaka Flasheffekter. Bl.a. har jag gjort några knappar. Tidigare, då knapparna bestod av .gif-bilder kunde jag koppla en funktion till dem som hette "Open browser window" då ett litet fönster öppnades. Man bestämde själv hur stort fönstret skulle vara, och om verktygsfält och scrollister skulle finnas med. Men detta "behaviour" fungerar inte att koppla på nu när jag gjort knapparna i Flash! Nu fungerar det bara (i Dreamweaver) att koppla dem till en vanlig sida. Men eftersom jag har små faktarutor, med ganska lite text i varje, vill jag inte att ett vanligt fönster öppnas då jag klickar på knappen, utan jag har behov just av dessa smårutor utan verktygsfält. Skulle dett gå att lösa i Flash med action script? Exakt hur gör jag i så fall, om jag plockar in knappen i Flash? Har visserligen programmet hemma, men det är helt nytt och jag är fullständigt novis...

Hälsningar och hopp om hjälp!

/Maria :q

Medlem sedan apr. 200441 inlägg

Detta kan du lätt skapa med Javascript.

window.open(sidan som skall öppnas, namn, vilkor för sidan som storlek, menyrad mm)

Men är du säker på att det skulle fungera att koppla ett sådant script även till flashfiler? I vanliga fall om jag markerar en bild och anger värdena i funktionen "Open browser window" produceras ju just koden, men när jag gör likadant med mina flashknappar syns ingenting alls av koden, den biter liksom inte.

/ Maria

Medlem sedan feb. 20034 441 inlägg

on(release){
getURL("javascript: open.window('filnamn.htm', height=500, width=500);");
}

Nu öppnas ett popupfönster som med vanlig html.
Du kan även lägga till alla möjliga parametrar, tex. för att visa / dölja verktygsfält o.s.v.

Lycka Till!

Tack!!

/ Maria

255 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
124 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
124 ms — ändringar (db)