webForumDet fria alternativet

Positionera ljud?

Flashur Flash, Shockwave

5 svar · 308 visningar · startad av dreas

dreasMedlem sedan jan. 2004140 inlägg

Hej!
Tänkte höra ifall det går att positionera ljudet i en avlång film (som scrollas horisontalt). Dvs. ifall man kan placera att ljudet ska vara längst till vänster (med ngt x värde kanske), vilket höjs ju närmare man scrollar till den, samt sänks när man befinner sig längre bort.

Svårt att förstå kanske. Säg till i sånna fall, så ska jag försöka uttrycka mig lite bättre.

Tacksam för all hjälp!

Mvh
/Andreas

asmodieMedlem sedan jan. 2004501 inlägg

Ja det borde gå genom att använda dig av olika kordinater och kolla värdet. Sedan är det bara höja ljudet.

Svårt att säga exakt hur du ska göra när jag inte vet hur din lösning ser ut i övrigt...

Du vet inget direkt kod exempel, eller ngn .fla jag kan titta närmare på?
Vet inte direkt vad jag ska söka på. Med "position sound" hittar jag bara att du kan ange vart i ljudfilen, rent tidsmässigt, man befinner sig. Inte riktigt det jag är ute efter alltså.

Men om det hjälper kan jag posta de 4 keyframes som används vid scrollning horizontalt, ifall det hjälper?

Lägger upp dem när jag är på rätt dator.

/Andreas

asmodieMedlem sedan jan. 2004501 inlägg

Posta dem.

För att antar att det är en mc som rör sig så att säga när man scrollar? då kollar du bara x ledet på din mc(my_mc.x) sedan är det bara jämför värdena med max och min. Hoppas du förstår vad jag menar. För sedan är det bara att sätta volymen på ditt ljud objekt i förhållande till mc:ets x possition.

Ok. Här kommer 4 frames, som actionscriptet innehåller. Är ingen expert - utan hittade detta i en tutorial.

Frame1

startDrag("", true);
mouseposition = getProperty("/myself", _y);
if (Number(mouseposition)>=150 and Number(mouseposition)<=300) {
	gotoAndPlay(3);
}

Frame2

gotoAndPlay(1);

Frame3

mouseposition = getProperty("/myself", _y);
if (Number(mouseposition)<150 or Number(mouseposition)>300) {
	gotoAndPlay(1);
}

Frame4

mouseposition = getProperty("/myself", _x);
hightsposition = getProperty("/hights", _x);
if (Number(mouseposition)>=400 and Number(hightsposition)>Number(-130)) {
	setProperty("/hights", _x, hightsposition-(0.1*(mouseposition-400)));
}
if (Number(mouseposition)<300 and Number(hightsposition)<1130) {
	setProperty("/hights", _x, Number(hightsposition)+Number((0.1*(300-mouseposition))));
}
coords = mouseposition;
gotoAndPlay(3);

Det ska vara allt.

Tack på förhand

Mvh
/Andreas

Behöver ytterligare hjälp här..
verkar inte ens som att jag lyckas fixa en knapp i den här scrollern. Jag lägger knappen i det lager som scrollas, så knappen följer med scrollning. Den verkar funka precis som en knapp ska (on ändrar färg m.m.), men när man klickar på den så händer inget.
Ska jag implementera ngt script som definierar vart knappen är? Fast det verkar ju ändå funka.. jag menar, den går att klicka på.. men inget händer.

Förslag?

Ytterst tacksam för all hjälp!!

/Andreas

131 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.29ac60f6
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
127 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)