Jag undrar vad en preloader egentligen gör. Uppenbarligen laddar den kommande animationer men hur och varför? Kan det bli så att "filmen" går långsamt annars eller vad? Sedan undrar jag hur en preloader fungerar? Låt säga att jag laddar hem en färdig preloader till en film jag gjort i flash, vart skall jag ange vad den skall ladda och hur? Kanske svår fråga att besvara... tack.
Preloader
5 svar · 417 visningar · startad av westman
Varför det finns preloaders är en enkel fråga: Det blir roligare att se på eftersom det antagligen ofta tar åtminstone 10 s att ladda en Flash-animation. Då har designern ett par sekunder i förväg på sig att visa hur cool han är.
Den andra frågan undrar även jag över, och hoppas på ett svar!
En preloader väntar tills en film är helt färdigladdad för att det inte ska bli några problem med uppspelningen (kan ju bli hur många fel som helst om en film inte är färdigladdad och körs).
När du gör en preloader behöver du inte ange då du (oftast) använder getBytesLoaded() och getBytesTotal() för att se om filmen är färdigladdad eller ej. :)
Lite kod:
Frame1:
var tb = _root.getBytesTotal();
var lb = _root.getBytesLoaded();
if(tb==lb) {
//filmen är färdigladdad, hoppa till frame 3
gotoAndPlay(3);
}
Frame2:
gotoAndPlay(1);
ok, tack för svaren! Nu känns det lite klarare iaf. Skall man lägga in preload:en i början av sin film då eller kan man på ngt sätt importera hela "filmen" till preload "filmen" så det blir en slags länkning..?..nu vart d lite krångligt formulerat.. :)
Det vanligaste är att preloadern ligger först i filmen. Men ofta används även en "extern preloader". Med detta menas att preloadern inte ligger i den film som laddas in. Detta används oftast när man bygger en stor site i Flash och laddar in varje "sida" för sig.
Den används även om man använder en mängd länkade filmklipp och ljud och/eller komponenter etc som får första bildrutan att växa dramatiskt. Då bildruta 1 är stor så kanske dröjer det ett bra tag innan preloadern syns.
Dessa preloaders brukar dock vara en anings knivigare att få till samt att de är lite svårare att debugga. (Då man allt som oftast måste ladda upp filmerna på en testserver för att den ens skall synas)
/Mirandir
tackar! :birp