webForumDet fria alternativet

Arabiska tecken i Flash

Flashur Flash, Shockwave

23 svar · 726 visningar · startad av Web-Tor

Web-TorMedlem sedan nov. 200013 890 inlägg

Någon som lyckats med att visa arabiska tecken i Flash?
Vad jag förstår så har Flash MX stöd för unicode men jag får bara fram en massa ??? när jag matar in arabisk text?

PeppoMedlem sedan sep. 2003205 inlägg

Tänk på att typsnittet du använder måste ha stöd för arabiska tecken också.

Har nyligen testa att infoga ryska tecken från en xmlfil till flash och det funkade så arabiska borde ju funka också. Testa med arial eller verdana :)

Jag har testat båda Arial och Verdana eftersom dessa teckensnitt klarar av att visa arabiska texen i HTML borde det ju funkera även i Flash men icke...

Jag fattar inte att detta ska va så svårt!? :l
Nu har jag testat alla inställningar och läst hundratals sidor - allt jag vill ha är ett textfält med arabiska tecken i.

Den som lyckas skapa en sådan film får en puss till påsk. :)

Du råkar inte ha några arabiska tecken att låna ut nånstans så ska jag prova också. Det måste ju gå...

Btw är det ett statisk eller dynamiskt textfält du använder dig av?

Tack vare Söderlund har jag kommit lite längre nu.

Jag har laddat ner ett arabiskt typsnitt och med det kan jag skriva arabisk text i Flash. Men problemet är att jag inte kan importera arabisk text från en databas eller textfil. Det funkar bara när jag skriver in texten direkt i textrutan via tangentbordet.

Du hittar arabisk text på den här sidan:
https://www.aljazeera.net

Jag vill kunna använda både dynamiska och statiska fält.

SöderlundMedlem sedan juli 20031 505 inlägg

Här finns det lite teckensnitt att ladda ner :)
http://user.dtcc.edu/~berlin/font/arabic.htm

Det funkar i alla fall om man tar ned ett teckensnitt och bäddar in det i flashfilen.
http://www.lns.nu/dev/flash/arabiskatecken/arab.html

Checka:
URL borttagen

Tog lite arabisk text och la i en xmlfil. La in ett dynamisk textfält och skrev ut texten från xmlfilen. Har inte installerat några arabiskt typsnitt, använder arial.

Testa och se om det funkar för dig också? Har du kommit ihåg att embedat arabic characters i det dynamiska textfältet? (Character / Specify Ranges / Arabic (1088 glyphs))

Fla-filen:
URL borttagen

Xml-filen:
URL borttagen

Hela skiten i en zipfil:
URL borttagen

Edit: Tagit bort filerna från min webbplats, kontakta mig ifall nån behöver dom

(Character / Specify Ranges / Arabic (1088 glyphs))

Var hittar du det där? Jag har valt "Alla tecken"?

Jag kan inte öppna din fla-fil utan får "Oväntat filformat"?

Aj då det är nog för att vi har olika versioner av flash kanske... Jag kör med Flash MX Professional 2004

Om du väljer det dynamiska textfältet och sen går på Properties (ctrl+F3) så har du en knapp längst ner till höger som det står "Character..." på. När man klickar på den så får du upp en ruta om vilka tecken den ska ta med när den publicerar filmen. Klicka i radioknappen Specify Ranges och sen väljer du i listan Arabic (1088 glyphs)

Den MÅSTE man in i om man ska använda dynamiska textfält och andra typsnitt än dom typiska webfonterna (verdana, arial osv). Den tar då nämligen alla tecken och gör outlines av dom så att det ser rätt ut.

Min heter bara Flash MX...
...och där finns inte någon lista där man kan välja Arabic.
Men om man väljer "Alla tecken" så borde det ju funka!?

Du kan inte spara filen i en äldre version utan att behöva gå tillbaka till Flash 5?

Hmm, obra :(
Jag testade att spara min fil som Flash MX och då funkade det inte längre. Den klagade på att den vara tvungen att ta bort:
- Unicode
- ActionScript 2.0
- Persistent Library Data

Verkar helt enkelt som man måste ha Flash MX Professional 2004 för att det ska funka :l

Verkar helt enkelt som man måste ha Flash MX Professional 2004 för att det ska funka

Nu blir chefen glad. :e
Tack i alla fall. Jag får kolla vidare på om det kan få det att funka i "vanliga" MX ändå.

Nu ser det bannemig ut som att det funkar även i "vanliga" MX!

Ett stor tack till Söderlund som fick in mig på rätt spår.

Väntar med att markera tråden som löst tills jag hunnit testa detta lite mer ingående

Tufft, bra jobbat. :bire
Tyckte det verkade skumt att det det bara skulle funka i MX Pro 2004. :OO

Men nu är jag grymt nyfiken på hur i hela småland du har gjort för att det där ska funka? För det verkar ju funka bra. Du har ju inte använt en annan font eller nåt sånt. Vad är skillnaden mot vad du gjorde tidigare?

Tidigare så försökte jag lägga in den arabiska texten i själva filmen, typ:

text=[arabiska tecken]

och det funkar inte utan man var tvungen att läsa in texten. Antingen via en fil eller så här:

flachfilm.swf?text=[arabiska tecken]

Aha där ser man.

Ska dock vara lite ond och ta upp två nackdelar med att inte embeda fonten (vilken tydligen inte går i vanliga mx):
1. Den använder systemfonten vilket gör att dom som inte har fonten (arial i det här fallet) inte kommer kunna se texten. Testa att avinstallera arial så får du se. Mitt exempel funkar då fortfande. Dom flesta har ju iof arial och det är ju samma sak med vanliga websidor
2. Fonten blir inte antialias, dvs ingen kantutjämning och den blir lite pixlig.

Nu ska jag sluta klaga :r

Det går att embeda fonten men man kan inte välja Arabic (1088 glyphs). Däremot går det bra att skicka med hela fonten.

Aha okej bra.

Det är en hel vetenskap att hålla på med flash nu för tiden :)

Nu har jag stött på ett problem till som jag inte kan lösa.

Jag läser inte arabisk text med loadVariables.
Texten placeras i textfält med typsnittet Arial.
Problemet är att man inte kan välja "Inkludera typsnitt" för då visas inte de arabiska tecknen. Problemet med att det inte går att inkludera typsnittet är:
1. Det blir inte någon kantutjämning
2. Lägger man en mask över ett textfält visas inte texten.

Någon som har en lösning?

134 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.29ac60f6
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)