Ok, en ny fråga.
jag vill visa bilder på webben, där bilderna kan listas i kategorier och sökas efter osv.
Allt detta har jag idag och funkar bra, skrivet i ASP.
Det jag nu vill göra är att ha själva visningen av bilden på en sida med Flash.
Dvs, jag söker i db med ASP, letar upp filnamnet på den bild jag vill visa, sedan vill jag slänga in denna variabeln i Flash och den skall ladda rätt bild och visa den.
Borde väl inte vara omöjligt va ?
Någon som gjort det och kan putta mig i rätt riktning ?
:q
Mika3lMedlem sedan nov. 20018 492 inlägg ASP-sidan:
Response.Write("strPicture=picture.jpg&strLoaded=loaded")
Flash:
//Frame1:
loadVariables("sidan.asp");
//Frame2:
if(strLoaded==""){
gotoAndPlay(1);
}
//Frame3:
MovieClip.LoadMovie(strPicture); //Ändra MovieClip till instance-namnet på ett MovieClip.
Sedan får du kontrollera så att bilden har laddats in och kanske lägga till en preloader eller så men det hinner jag inte förklara hur man gör nu.
Ah, ok. Härligt. En bra bit på väg.
Det är den sista biten som jag inte får till.
Jag kan nu hämta in variabler till Flash sidan, så jag kan visa bild informationen jag har i DB.
Men själva bilden... där går jag bet.
//Frame3:
MovieClip.LoadMovie(strPicture); //Ändra MovieClip till instance-namnet på ett MovieClip.
Jag får nog inte den att ladda ngn jpg bild här.....
Måste jpg bilderna vara i Library ? Hoppas inte eftersom jag vill ladda dom från min webserver....
hmm.......knepigt.
Kanske någon kan ge mig en spark till...längre i rätt riktning.
:q
Mika3lMedlem sedan nov. 20018 492 inlägg Testat att skriva _root.strPicture eller _root[strPicture]? Har du bytt ut MovieClip till instance-namnet på ett tomt MovieClip? Får filmen tillräckligt med tid för att ladda in bilden (måste vara jpg) eller har du en fungerande preloader?
mmm...Nu börjar jag närma mig.
Tackar för idéerna så här långt. Återkommer så fort jag löst det eller har mer exakta frågor....
:-)