Hej,
Sitter och jobbar i Flash 5 och håller på att bli smått galen. Ska göra en så enkel sak som fade på en text samtidigt som en bild. Bilden är inga problem, den gör precis som jag vill. Men det är när jag försöker göra samma sak med min text som det blir strul. Samtidigt som bilden fadar ut så rör den på sig. Utan att jag har sagt att den ska göra det. Jag har kollat frame för frame och texten ligger på samma plats i alla frames. Jag gjorde en likadan funktion för ett par veckor sen utan problem! :q Vad är det jag har missat? Varför börjar min text glida iväg samtidigt som den fadar ut? Det jag gjort (försökt) är att jag lagt ut bilden och sedan markerat i tidslinjen vart jag vill att faden ska börja. Sedan har jag valt alpha effekten och därefter lagt på motion tween. Och texten glider.... Snälla, snälla har någon ett tips på vad som är galet? Eller något helt nytt sätt att få en text att fada in och ut?
Om detta mot all förmodan inte skulle fungera, kan du prova med att trycka på knappen som föreställer två mörkblåa rutor som är precis under tidslinjen. Efter att ha tryckt på knappen kommer det fram en "grej" över tidslinjen som markerar en specifik del av tidslinjen med en mörkgrå färg. Du skall sträcka ut denna grej så den täcker hela animeringen (Alltså från den bild där textens alfa ligger på 100 till 0). Denna tillåter dig att redigera flera bildrutor samtidigt. Du kan därför se om de båda bilderna ligger över varandra eller om de rör lite på sig under förloppet.
Om det nu skulle vara så att bilderna rört på sig, råder jag dig att ta fram fönstret Justera (Då det verkar som att du har engelskt Flash, bör det heta något i stil med Adjust). Där kan du fixa till symbolerna så de ligger exakt på varandra.
Det här är så skumt. Nu har jag börjat om helt från början bara för att få något att fungera. Bilden har jag fått att fada in från 0-100%. Sen har jag skivit två texter och konverterat dem till symboler. Jag lägger in dem i ett eget lager och med lika många frames som bilden har. Jag markerar mina texten och sätter alpha till 0%. Men när jag sen väljer Motion tween så händer inget på scenen, men det dyker upp en bild i Library som heter Tween 1. Är inte det lite skumt?