webForumDet fria alternativet

Manipulering av flash- och shockwavespel...

Flash

2 svar · 214 visningar · startad av Blårand

Medlem sedan jan. 20032 356 inlägg
Frågan#1

Har inga kunskaper i ämnet flash- och shockwave, så jag tänkte att jag sänder över en fråga. Möjligen är frågan anningen dum, men som de brukar sägas, det är bättre att ställa dumma frågor än att förbli dum. :)

När man spelar olika flash- och shockwavespel och ser de reultat som lagras i highscorelistor, eller i personliga resultatlistor, så stöter man allt som oftast på resultat som ingen människa möjligen kan ha uppnått. Som exempel kan nämnas Aftonbladets EM-spel (http://www.gameandgain.com/frispark/frispark2.html), där det i highscorelistan dykt upp resultat som är helt orimliga, och som sedan tagits bort ur highscorelistan av ansvariga för spelet. Det är uppenbart att dessa resultat inte tillkommit genom vanligt spel, utan genom att man lyckats manipulera spelet på något vis. Detsamma gäller många andra onlinespel som jag spelat på nätet, och där det är uppenbart att resultatlistor och highscorelistor manipulerats.

Har funderat lite kring detta, om hur man går tillväga för att manipulera ett spel? I vissa spel finns det URL:er som man kan justera och mixtra med. I andra spel lagras filer bland de temorära internetfilerna, som man även kan justera. Oftast är det JS-filer, som innehåller en del scriptkod och som ser ut att kunna innehålla vissa ledtrådar om hur personer gör för att manipulera spel och resultatlistor.

Inte för att jag är så intresserad av att manipulera något spel, men var mest nyfiken på om någon kan beskriva lite kort hur man går tillväga för att manipulera ett flash- eller shockwavespel, och hur mycket arbete det är bakom innan man lyckas?

Medlem sedan maj 2003750 inlägg

Vet inte hur det är med Shockwave men med flash filer så finns det verktyg som kan användas för att extrahera actionscript kod ur swf:en och därmed kunna ta reda på hur datan skickas till servern.

Dessutom finns det vissa verktyg som kan användas för att ta se de anrop som görs mot servern. Vilket kanske är ännu lättare än att snoka i källkoden...

/Mirandir

Medlem sedan jan. 20032 356 inlägg

Tack för informationen!

Laddade ned en "Flash Decompiler" och provade lite, och man kunde få en uppfattning om hur det flashfilen var uppbygd, vilka länkar den anropade och dylikt. Intressant program, då jag inte trodde att det gick att dekomplilera flashfiler, men nu har jag lärt mig något nytt igen. :)

261 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.e96017d9
121 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
135 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
122 ms — ändringar (db)