webForumDet fria alternativet

rullande bilder...

Flash

9 svar · 877 visningar · startad av Fredde Mannen

Medlem sedan nov. 20014 054 inlägg
Frågan#1

hmm.. hittade detta fina flashståhej på http://www.norrbottenlappland.se/ , men efter introt på http://www.norrbottenlappland.se/mood.asp?lang=se&flash=yes finns det en rullande remsa med bilder... hur tusan åstakommer man denna effekt? :q

Medlem sedan nov. 20018 492 inlägg

Det är bland det simplaste man kan göra! :D
Importera de bilder du vill använda, lägg dem på i ett varsitt lager och gör om dem till MovieClips eller Graphics.
Skapa en keyframe en bit fram i nåt lager och sedan en ytterligare en bit bort (förslagsvis med samma antal frames som mellan första framen och första keyframen). Markera bilden i första och sista framen och sätt alphan till 0 (kolla i propertiesmenyn så hittar du). Högerklicka sedan vart som hellst mellan keyframesen och välj "Create Motion Tween". Klart! :)

okai! :) jag e juh beginner beginner ya know.. :r

randomisering då? så den visar slumpmässigt så inte bilderna kommer i samma ordning hela tiden? :)

Medlem sedan aug. 20023 005 inlägg

Hm, om du laddar upp bilderna i en .fla fil så kanske någon (jag) kan pula lite med den.

Ang det där med att bilderna kommer slumpmässigt, kanske du kan göra flera flash-filmer med olika bilder så låter du något script i själva hemsidan växla mellan de olika swf-filmerna.

PersianBulldog skrev:

Hm, om du laddar upp bilderna i en .fla fil så kanske någon (jag) kan pula lite med den.

Ang det där med att bilderna kommer slumpmässigt, kanske du kan göra flera flash-filmer med olika bilder så låter du något script i själva hemsidan växla mellan de olika swf-filmerna.

lyckades med att fixa bilderna att visa slumpmässigt.. jag skapade ett layer för varje bild och där den ena slutade började nästa bildsekvens! Sedan via ett actionscript så lyckades jag göra så de visades slumpmässigt:

// Randomisering!
var framePos = new Array();

// Start positionerna för varje bild.
framePos[1] = 1;
framePos[2] = 16;
framePos[3] = 34;
framePos[4] = 51;

rndPos = Math.floor(Math.random() * 4); // räkna ut en position mellan 1 och 4.

gotoAndPlay(framePos[rndPos]); // visa den uträknade positionen.

Men de Mika3l beskrev var väl inte bilder som på en rullande remsa? :q

Medlem sedan juli 20031 505 inlägg

Nått sånt här kanske?
Filerna

Medlem sedan nov. 20018 492 inlägg

Men de Mika3l beskrev var väl inte bilder som på en rullande remsa?

Jag babblade om att bilderna fadades, men jag kanske fattade fel? :o

Mika3l skrev:

Men de Mika3l beskrev var väl inte bilder som på en rullande remsa?

Jag babblade om att bilderna fadades, men jag kanske fattade fel? :o

Ja det gjorde du! ;) Men det var juh inte det jag var ute efter ... men tack i alla fall! :e

skumt!

Okey.. nu har jag lyckas med min slide (delvis), mitt problem ligger i att den visas inte på exakt samma sätt som i Flash MX 2004, som den gör i Internet Explorer... *skumt* ska den inte bli likadan som i "Test Movie"? :q

gaaargh... nu funkade den inte alls.. omg

276 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.2f471f9e
133 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
140 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
131 ms — ändringar (db)