Detta har jag sett på flera sidor, kommer dock inte ihåg adresserna nu.
Tänk dig att du har en bild på en person som står upp. Innan bilden "fadas" fram så ritas det runt utkanten av personen, sedan kommer fotot fram. Hur gör man det? Hoppas ni förstår! :)
Det får du rita för hand, frame för frame...
Gör det i ett annat lager än bilden och kör sedan en fade så att strecken försvinner och bilden syns helt.
Har gjort det själv, det är risk att det tar ett tag kan jag ju säga, men det brukar ju bli snyggt resultat iallafall. ;)
Skulle gärna slänga upp någon av mina gamla filer men dessvärre blev det fel i backupen när jag formaterade om datorn senast så så gott som alla mina hemsidor försvann. :l
Du får ha lite känsla och rita så mycket på varje frame så att det inte ser ut som att det hackar. Du kan ju även "fuska" lite med tweening om du har möjlighet till det. :)
Säg att du som i mitt simpla exempel har ett streck som ska bli rakt, varför då inte göra en motiontween istället för att göra varje frame själv? ;) :)
Nu har jag inte dragit hem filerna som Mika3l gjort, men en enkel(?) variant - beroende på motiv osv är iaf att du har istället täcker siluetten med ett/flera lager lager m områden m samma färg som backgrunden och låter flytta dessa/avtäcka siluetten istället så att det ser ut som att den ritas upp - sen fadar du in fotot.
(Om det är vad Mika3ls ex visade så ber jag om ursäkt f min lathet att inte kolla upp filen :) )
Ja, du kan ju skapa ett litet tåg av fyllda cirklar (med samma färg som bakgrunden) som ligger och skymmer linjen (du måste alltså göra det så långt så att hela figuren täcks), sen motion tweenar du iväg tåget med den tänkta linjen som spår. Tänk på att storleken och därmed mängden "vagnar" beror på detaljrikedomen i konturen och konturen får inte korsa sig själv.
För det första i top-bilden när gubben kommer fram, ritas det runt honom och det flyter skitbra. Sedan när man håller över valen i menyn så ritas det upp en krumilur... hur fasen!? :)