webForumDet fria alternativet

Operation must use an updateable query.

13 svar · 302 visningar · startad av Hulth

HulthMedlem sedan juni 2001272 inlägg

Hej!

Har problem när jag ska skapa en ny post i min databas.. Felkoden lyder:

Microsoft JET Database Engine error '80004005'

/hantera/save_news.asp, line 20

Koden är:

<%
	SESSION.LCID = 1053
If Request.Cookies("inloggad")("status") = "ja" Then
	Set Connect = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
	Connect.Open "Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0;Data Source=d:/customers/hulth.nu/db/hulth_nu.mdb;"
'	connect.open "driver={Microsoft Access Driver (*.mdb)};dbq=d:/customers/hulth.nu/db/hulth_nu.mdb;"
	Set Recset = Server.CreateObject("ADODB.RecordSet")

strTitel	= Request.Form("strTitel")
	strText		= Request.Form("strText")
	strDatum	= Date
	strAccess	= Request.Cookies("inloggad")("access")
	strIRL		= Request.Cookies("inloggad")("irl")

If strAccess = "demo" Then
		Response.Write "<font face=""verdana"" size=""1"">Tyvärr " & strIRL & " men du har inte behörighet till denna funktion.</font>"
	Else
		save_news = "INSERT INTO hulth_nu_news([strTitel],[strText],[strDatum]) VALUES('" & strTitel & "','" & strText & "','" & strDatum & "')"
		Response.Write save_news
		Connect.ExeCute(save_news),,128
		Response.Redirect "main.asp?nr=05"
	End If
Else
	Response.Redirect "default.asp"
End If
%>

Mappen som databasen ligger i _har_ skrivbehörighet för IUSR_HSERV (datornamnet) men det fungerar inte ändå.

Tacksam för hjälp =)

icaaqMedlem sedan okt. 20005 273 inlägg

Vad ger

[red]
Response.Write save_news
[/red]

mv icaaq

INSERT INTO hulth_nu_news([strTitel],[strText],[strDatum]) VALUES('En vanlig titel','lite text, bla bla bla bla bla','2004-03-17')

säger den :)

@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg

ÅHÅ!

Och vad säger wFs sökfunktion om detta? :o
http://www.webforum.nu/search.php?s=&action=showresults&searchid=461900&sortby=lastpost&sortorder=descending

"Mappen som databasen ligger i _har_ skrivbehörighet för IUSR_HSERV (datornamnet) men det fungerar inte ändå."

som jag skrev i mitt inlägg. sökte också på det där, men hittade ingenting som kunde hjälpa mig..

det luriga är att det fungerar på övriga sidor som har nästan samma kod, fast det är olika fält då förstås..

Du låter IUSR_HSERV skapa filer i mappen också?

Den har för tillfället full behörighet på den mappen, men det funkar inte ändå.. databasstrukturen är felfri, har dubbelkollat den liksom koden..

"Mappen som databasen ligger i _har_ skrivbehörighet för IUSR_HSERV (datornamnet) men det fungerar inte ändå."

Ja, det är jag som läser ungefär lika slarvigt som jag trodde du sökt. ;)

- - - - - -

Vad är det då för skillnad på koden på de ställen det fungerar / inte fungerar? Använder du samma connectionstring? Har du provat att flytta databasen till en annan mapp?

@nders skrev:

Ja, det är jag som läser ungefär lika slarvigt som jag trodde du sökt. ;)

- - - - - -

Vad är det då för skillnad på koden på de ställen det fungerar / inte fungerar? Använder du samma connectionstring? Har du provat att flytta databasen till en annan mapp?

Alla filer som skriver till databasen ligger i samma mapp. och alla andra filer fungerar det utmärkt för.. det blir samma fel om jag lägger den i en annan mapp..

Kör med den connectionstringen som är bortkommenterad på dom andra sidorna, men den brukar strula ibland, och därför la jag in den andra, eftersom den brukar fungera när den första strular..

Den enda skillnaden mellan dom olika sidorna är att det är en annan tabell, och att det är andra namn på kolunerna...

satt i flera timmar inatt och försökte få ordning på felet, och i morse fungerade inte min väckarklocka eftersom den åkte i golvet ett par ggr pga ilskan..

Konstigt. Prova att skapa en kopia av tabellen och använd den istället. Annars reparera/komprimera kan vara värt ett försök?

Jag använder inte Access, så jag famlar lite i blindo här... ;)

"Rå" kopia av tabell (med innehåll kvar): samma fel som tidigare
Kopia av struktor: ^^
Ny tabell: ^^

Blir samma fel hela tiden :/

*Edit: samma sak vid reparera och komprimera.. hjälpte inte det heller*

kan tilläggas att jag både startat om iis och servern.. och ändå vill det inte fungera.. gahh, blir väl halva natten med det igen.. eller göra om hela skiten :( suck...

då dör ju det jag brukar säga till polare man skickar hit:
"det problem man inte kan lösa på WF finns inte"

Engine^Medlem sedan dec. 20003 887 inlägg

Konstigheter det här var då!

Eftersom det bara är en tabell som ger felet bör man kunna utesluta rättighetsproblem utanför Access. Internt i Access finns det ju dock rättigheter att ställa in för olika användare under Tools » Security » User and Group Permissions...

Du kan ju testa pilla runt lite med dom rättigheterna för tabellen ifråga, men det känns inte som om det är lösningen.

Om du skapar en ny tabell med en kolumn kan du då skicka in värden till den från din save_news.asp-fil?

Har du en relation i den aktuella tabellen som kräver en post i en annan tabell?

testade ju att skapa en helt ny tabell men jag får fortfarande samma fel när jag försöker uppdatera...

Får försöka göra om databasen på något sätt..

ska kolla det där med interna rättigheter när jag kommer hem ifrån skolan...

132 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)