Hej!
Hur gör man om man vill att SQL ska "order by" ska gälla två poster (i första hand..., i andra hand...)? Räcker det att skriva "order by Fält, Fält2"? Måste man ha apostrofer osv om fältvärdet är definierat som tal?
order by
8 svar · 340 visningar · startad av eriks
ORDER BY fält1 AND fält2...borde väl fungera
order by fält1, fält2, fält3
order by fält1, fält2 desc, fält3
fungerar alldeles utmärkt. du kan alltså givetvis ha olika sorteringar på de olika fälten i order by.
men börja inte prata om tal och apostrofer, för då blandar du ihop saker och ting...
------------------
<A HREF="http://cartman.nu" TARGET=_blank>
can i borrow your goat?
</A>
tack!
men vad är det för skillnad på
order by fält1, fält2, fält3
och
order by fält1, fält2 desc, fält3 ?
På min sida skriver jag "order by Datum,Tid" där tiden står inskriven som ett tal typ "14.00". Ändå kommer tiderna i fel ordning!
/Erik
desc är omvänd sortering, dvs, istället för 1,2,3,4 osv, sorteras det på fält2 i ordningen 4,3,2,1.
om tid ligger i ett fält av typen text så kommer det att sorteras galet.
1
11
12
13
14
..
2
21
22
23
24
..
3
4
5
------------------
<A HREF="http://cartman.nu" TARGET=_blank>
can i borrow your goat?
</A>
Du behöver bara ett fält, [datum], i din databas.
now() = 2001-06-09 17:08
Alltså, du kan lägga in även klockslaget i tabellen [datum] och då får du allt i rätt ordning om du skriver ORDER BY [datum].
---
Egentligen ser det ut så här, now() = 2001-06-09 17:08:34 då även sekunder är med i now.
------------------
I sometimes wish I was famous.
(jag kan inte använda now() för det är inte datumet och tiden nu som jag är intresserad av.)
kan jag omöjligt lösa problemet om jag har text som fältvärde? Vad ska jag annars ha? Tal, då blir det ju 18,00 , och tid då blir det 18:00:00 . Jag vill ha 18:00 eller 18.00. Hur ska jag göra?
Tack! /Erik
Beror på vad har för dbms. Kör du Access kan du välja Datum/tid som datatyp och sedan Kort tidsformat som format. Då får du tiden i formatet hh:mm.
------------------
/Morph
Tech Support: "I need you to boot the computer."
Customer: (THUMP! Pause.) "No, that didn't help."
Av din kod hittils att dömma använder du Access...(?)
Bästa lösningen är fortfarande att ha ett datumfält för all data, x_date.
response.write hour(mySQL("x_date")) & ":" & min(mySQL("x_date"))
---
Det ska vara 18:00, inte 18.00.
------------------
I sometimes wish I was famous.
[Redigerat av Eclipse den 10 jun 2001]