efter att ha läst igenom en del här i forumet känns det som att det är coolies som ska användas och inte sessionsvariabler som jag funderade på först. det är en hel del data som ska lagras.
kan man spara en array i en kaka?
/E
7 svar · 310 visningar · startad av Emil RT
Har en fil "functions.asp" vilken är inkluderad i de sidor som behöver använda asp. Saken är den att det är en tung sak som behöver tas fram och den ska användas på många sidor. Det är dock samma information som ska användas, så jag tänkte att det kanske bara behöver tas fram en gång och sedan lagras på något sätt för att sedan hämtas in på de sidor som behöver informationen (listor).
hur lagrar man? cookies?
/E
efter att ha läst igenom en del här i forumet känns det som att det är coolies som ska användas och inte sessionsvariabler som jag funderade på först. det är en hel del data som ska lagras.
kan man spara en array i en kaka?
/E
Varför cookies? Session eller application verkar bättre.
kan man inte skapa "dynamiska" kakor?
t ex
loop i=0 till x
plocka fram text
loop i=0 till y
plocka fram text
response.cookies(i)(j)=text
end
end
/E
Om dinna variablar är dennsamma för samtliga sidor och samtliga användare, ja varför då lagra den i kakor eller sessioner när du likaväl kan lagra det i en include? Fördelen med kakor eller sessioner är att varje användare kan få ett eget dynamiskt värde, men eftersom du ska ha samma värden så förstår jag inte riktigt nyttan. Jag skulle köra så som du gör nu eller ev. om det är massor av varablar att du splittar det som används alltid och det som används något mindre ofta.
jaha.
då är jag nog ute på svag is.
tanken är att jag ska ha en includefil på första sidan som bearbetar massa text för att få fram rubriker på senaste nyheterna.
nyhetsrutan finns med på en himla massa sidor (tabellstruktur på sidan) och jag vill inte att genomgången av filer ska behöva göras fler ggr.
därför tänkte jag att de värden som genereras på första sidan antingen lagras i sessions eller i cookies.
/E
Om alla användare skall komma åt värdena så får du använda application.