webForumDet fria alternativet

Svara på meddelanden

ASP

5 svar · 392 visningar · startad av em_ta_alloh

Medlem sedan feb. 200419 inlägg
Frågan#1

Tjenare! Nu har jag hållt på med detta ett bra tag och sökt här på wF men inte kommit fram till någon lösning.
Jag håller på att bygga en community och vill att alla medlemmar ska kunna skicka meddelanden till varandra.
Jag har redan löst grejen med att skicka meddelanden men saken är att man ska kunna svara på dem också.
När man trycker på "svaraknappen" så kommer man till en likadan sida, som man andvänder sig av när man skickar ett meddelande från början. Alltså en vanlig sida med en ruta för rubrik och en för innehållet i messet.
Själva grejen är att när man trycker på svaraknappen så ska den också hämta informationen från det inlägget som man svarar på, och klistra in det i rutan (där man skriver meddelandet) och så ska även rubriken klistras in (fast i sin egen ruta).

Ex.
Person 1 skriver:
Rubrik: Tja!
Innehåll: "Tjenare, hur är läget?"

Då när person 2 trycker på svaraknappen så ska redan följande text stå i rutorna (det fetstilta):

Rubrik:

Tja!

Innehåll:

**------------------gammalt meddelande-------------------

Tjenare, hur är läget?**

Jag har givetvis en tabell (tblPm) med två fält i en databas som sparar rubrikerna och innehållen för messen som skickas. Den för rubrikerna heter pmTitel och den för innehållen heter pmMessage.
Och nu för att hämta informationen ifrån dessa två fält när man svarar på ett mess, så har jag för rubriken gjort följande:

<input name="subject" type="text" class="form2" id="subject" size="80" value="<%=RSpm("pmTitel")%>">

och för innehållet:

<textarea name="message" cols="80" rows="10" class="form2" id="message"><%=RSpm("pmMessage")%></textarea>

Då ger den mig följande felmeddelande:

Microsoft VBScript runtime error '800a000d'

Type mismatch: 'RSpm'

/understhlm/PmAnswer.asp, line 35

(Line 35 är koden för rubriken)
Jag antar att den vill ha nån sorts strSQL-sträng eller liknande som talar om för den vad RSpm är för något, men eftersom jag inte är säker, så postar jag det här på ASP-delen istället för i SQL-delen för det ändå är ASP innerst inne. ;)

Tacksam för alla svar!

Medlem sedan juni 200032 967 inlägg

Jag antar att den vill ha nån sorts strSQL-sträng eller liknande som talar om för den vad RSpm är för något

Det är riktigt. RSpm borde vara ett recordset som skapas ungefär så här:

set objConn = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
objConn.Open "din connectionstring"
strSQL = "SELECT * FROM tblPm WHERE id = " & Request.Form("id")
set RSpm = objConn.execute(strSQL)

Jag har utgått ifrån att du från formuläret skickat ett fält med id-värdet för vilket meddelande man ska besvara (id), och jag hoppas att du förstår resten?

Mvh

Jag har utgått ifrån att du från formuläret skickat ett fält med id-värdet för vilket meddelande man ska besvara (id)

Jag har ett fält som heter pmID som ger ett id för varje meddelande som skickas men mycket mer än så har jag inte. :)

och jag hoppas att du förstår resten?

Nej, för jag är dum ;)
Jag la in min connectionstring, fixade till id till pmID och klistrade in koden i min asp-fil. Men det är fortfarande nåt som saknas eller är fel för den säger nu:

Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers error '80040e14'

[Microsoft][ODBC Microsoft Access Driver] Syntax error (missing operator) in query expression 'pmID ='.

/em_ta_alloh/PmAnswer.asp, line 5

Du måste från formuläret skicka med pmID i ett hiddenfält eller i en querystring.

I övrigt har jag lite svårt att se hur allt hänger ihop.

Med lite logiskt tänkande och din kod så löste jag problemet ;)

Tack så mycket för hjälpen @nders!

Grejt!

Varsågod :)

mvh

263 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
125 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
135 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
124 ms — ändringar (db)