Det går väl, men det är inte att rekommendera.
Varför inte lagra länken till filen i en tabell tillsammans med rubrik och text? Då räcker det med ett idnummer och du slipper oroa dig för å, ä och ö samt andra konstigheter.
14 svar · 315 visningar · startad av Emil RT
Hejsan,
Sitter o snickar på en nyhetsmodul där jag vill att användaren ska kunna tanka upp filler på webbservern ISS (via Contribute). Det är tänkt att dessa filer ska döpas till rubriken på nyheten. Detta så att ASP ska kunna läsa in filnamnet och skapa en länk utav det.
Frågan är om det är ok att filerna innehåller åäö.
/E
Det går väl, men det är inte att rekommendera.
Varför inte lagra länken till filen i en tabell tillsammans med rubrik och text? Då räcker det med ett idnummer och du slipper oroa dig för å, ä och ö samt andra konstigheter.
lite tvetydigt .. varför är det inte att rekomendera?
tanken är kunden ska kunna göra all uppdatering via contribute (inte pilla med databaser).
/E
Tvetydigheten beror på att det i dagens läge inte har lika stor betydelse längre med nationella tecken i filnamn, adresser och så vidare.
Jag föreslår att du håller dig så nära en standard som möjligt och då ramlar å, ä och ö ut ur bilden.
Jag har aldrig varit i kontakt med Contribute, så jag vet inte vad det handlar om... något filöverföringssystem möjligen?
Nä, ett uppdateringsverktyg.
Spelar egentligen ingen roll.
Det jag vill kunna göra är att en fil ska kunna tankas upp på en webbserver och en del av dess filnamn ska sedan skrivas ut på sidan. detta ska fungera som en länk till filen i fråga.
ex
filen som tankas upp är:
01_Bombning i Åre.html
(asp klipper lite i filnamnet)
på sidan skrivs det ut Bombning i Åre
vilken länkar till
01_Bombning i Åre.html
/E
Det tycker jag att vi kan slå fast :)
crap.
någon som har nån smart workaround då.
jag vill ju inte att kunden ska behöva skriva filnamnen i typ rövarspråket för att en webbserver ska kunna hantera filerna och länkarna.
det ska ju vara så enkelt som möjligt.
/E
När filen laddas upp så döper du om den till ett löpnummer. Tex 1.html. Samma löpnummer (1) är även ett id i din databas där du sparar rubriken och pathen till din fil.
Sen loopar du ut posterna ur databasen med länk och allt på nyhetssidan.
Enkelt och funkar.
Hur laddas filen upp? Via HTTP eller FTP?
den laddas upp via Macromedia Contribute 2 som använder ftp-protokollet.
saken är den att det är användaren/kunden som ska göra det.
de är nog inte speciellt intresserade av att döpa en fil till något ologiskt och sedan fylla i massa värden i en databas.
hmm. kan nog bli svårt att få det så simpelt som jag vill.
får spåna vidare.
/E
Om man bara spånar kan man ju tänka sig att de laddar upp filen och sen har du ett jobb som startar ett com objekt som letar i uppladdningskatalogen.
Där tar den hand om alla filer, döper om dem och lägger dem i en annan katalog samt lägger till filnamnet som rubrik i en databas. Ur vilken du sedan kan loopa fram dem ur och länka enkelt till filerna.
Kunden behöver inte förändra något, och resten sker automatiskt med jämna mellanrum. ÅÄÖ mellanslag mmblir inget problem och det är rätt fräsigt.
låter ändå rörigt.
kan man inte göra en template med ankare eller ngt. där delar man in sidan i editable text i 2 delar "rubrik" och "löptext" och döper ankarna till något som absolut inte kan finns med på andra ställen i koden. sedan låter man asp läsa igenom alla news dokument för att fiska fram rubrikerna.
kanske inte sa det innan, men när kunden skapar en en nyhet använder den en "nyhets-template" (skapad i DW) genom Contribute.
Isf kan ju användaren döpa skiten till 001.htm osv. Men sen när rubrikerna ska läsas in mha ASP söks html-dokumenten igenom och fiskar fram rubrikerna (som användaren har skrivit i en editable region).
/E
jovars, men då blir ju inte headlinsen på hemsidan speciellt snygga.