pRob3Medlem sedan maj 2003159 inlägg
Varför funkar det inte att köra denna kod på min IIS 5.1 server:
<!-- #INCLUDE VIRTUAL="/inc/kopplingen.asp" -->
Får fel messet att filen inte kan hittas och det är rätt virtuella sökväg.
fel messet:
Feltyp:
Active Server Pages, ASP 0126 (0x80004005)
Include-filen '/inc/kopplingen.asp' kunde inte hittas.
Kanske ska påpeka att det funkar när jag skriver:
<!-- #INCLUDE FILE="/inc/kopplingen.asp" -->
OveRRidEMedlem sedan feb. 20018 509 inlägg
Är det något speciellt man måste installera för att få det att funka?
Nej, Server Side Includes (SSI) är redan vid installation av IIS länkat till filtyperna .asp och .inc via ssiinc.dll.
Enligt vad jag vet så använder man VIRTUAL när man vill länka till en fil som ligger ovanför den mapp man befinner sig i. FILE använder man när man vill länka till filer som befinner sig i samma mapp som, eller i undermappar till den mapp man befinner sig i.
Hur ser din struktur ut?
Jag använder både och därför har det varit så smidigt att använda virtual pga att den alltid utgår från rooten och då finns den alltid i mappen /inc/kopplingen.asp.
InferisMedlem sedan sep. 2000669 inlägg
Har du provat att ta bort / före inc?
pRob3 skrev:
Jag använder både och därför har det varit så smidigt att använda virtual pga att den alltid utgår från rooten och då finns den alltid i mappen /inc/kopplingen.asp.
Grejen är ju den att man strävar efter att ha så dynamiska sökvägar sm möjligt, eftersom din applikation kanske flyttas ner ett steg i katalogstrukturen, och därmed slutar fungera, efter som sökvägen /inc/fil.asp inte längre stämmer om alla mapparna ligger i undermappen /_test/.
Därför bör man använda t.ex. ../../inc.asp eller liknande istället, de sökvägarna kommer aldrig att sluta fungera, så länge du inte ändrar sökvägarna, explicit.