webForumDet fria alternativet

Snyggast.nu röstfunktion

ASP

6 svar · 480 visningar · startad av emil

Medlem sedan apr. 2000106 inlägg
Frågan#1

Bygger en sida för vår fotboll och skall ha lite mindre seriösa grejer mest för att ha lite parodi på alla andra lags överseriösa sidor.
Skall därför lägga in röstfunktion så man kan rösta på en skala 1-10 på varje spelare på deras sida för spelarpresentationen.

Hade tänkt lagra allt i en tabell där varje röstpoäng lagras i en kolumn, i en annan länkas det till spelar_id och sen kör man en sats som hämtar all info och delar på antalet poster. Hur låter det? Tänker jag rätt eller ska man göra på något annat sätt? Är lite ny på ASP men tycker det låter rimligt.

Dock bara en sak som återstår, vet hur jag lagrar IP:t i en kolumn, men hur gör jag så inte samma IP får rösta flera ggr på en spelare?

Tack på förhand!

Medlem sedan feb. 20034 441 inlägg

Re: Snyggast.nu röstfunktion

emil skrev:

...men hur gör jag så inte samma IP får rösta flera ggr på en spelare?

Set oRec = oConn.Execute("SELECT Ip FROM tbl_Ip WHERE Ip = '" & Trim(Request.Servervariables("REMOTE_ADDR")) & "'")

If Not oRec.EOF Then
'// Ip hittas
Else
' // Kod för att addera poäng samt sätta in det nya ip't
End If

Set oRec = Nothing
Medlem sedan apr. 2000106 inlägg

Stort tack!
Dock lite oklar på din kod där, för man skall ju få rösta flera ggr från samma ip men inte på samma spelare. Kommer ju vara 26 spelare, man ska få rösta på flera olika spelare från samma ip men inte samma spelare flera ggr.
Var det med i koden där? Isåfall får jag läsa på lite mer, lite ny som sagt på det här =)

Medlem sedan feb. 20034 441 inlägg

Hmm, jaha, ok. Det du får göra isf. är att lagra ipadressen tillsammans med den spelare som man röstat på, sen kan du köra:

Set oRec = oConn.Execute("SELECT Ip FROM tbl_Ip WHERE Ip = '" & Trim(Request.Servervariables("REMOTE_ADDR")) & "' AND Vote_ID = '" & Request.Form("vote_nr") & "'")

If Not oRec.EOF Then
     '// Ip samt röst hittas, kör en jämförelse, typ:
     Response.Write("Du får bara rösta en gång på den spelaren.")
Else
' // Kod för att addera poäng samt sätta in det nya ip't
End If

Set oRec = Nothing

Med lite modifikation bör du få ngt sånt här att funka.
Vote_ID är alltså en kolumn i samma tabell sopm där ipadressen loggas. Sen har du kanske ett formulär vid själva röstningen där du har "vote_nr" för att spara spelar id't i tabellen. Idéen är alltså att spara ipadress + spelar Id i tabellen. Det här funkar givetvis inte till 100%, då dom med vissa ISP's tillämpar dynamiskt tilldelning av ipadress.

Men det är ju iaf. ett steg i rätt riktning ;)

Medlem sedan mars 200435 inlägg

men hur lägger man till flera ipn i tabellen "tbl_Ip"

så det blir XXX.XXX.XXX.XXX, XXX.XXX.XXX.XXX, etc

? =)

Medlem sedan nov. 20017 144 inlägg

Så gör man inte, du lägger de på hög istället.

tabellen tbl_Ip
--------------------
Vote_ID | Ip

2 | 192.158.0.123
1 | 192.158.0.123
7 | 192.158.0.123
2 | 192.176.0.143
2 | 192.134.0.124
Medlem sedan mars 200435 inlägg

aha :) tack

268 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
130 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
135 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
128 ms — ändringar (db)