webForumDet fria alternativet

scriptlets

6 svar · 236 visningar · startad av kvertes

kvertesMedlem sedan apr. 200128 inlägg

hej
håller på att läsa en bok om asp o scriptlets, men den är från 98. där står att scriptlets är väldigt bra, blablabla, och man tänker utveckla det väldigt mycket.
har det hänt väldigt mycket med scriptlets som gör det väldigt bra att lära sig?

EclipseMedlem sedan juli 20003 741 inlägg

Never heard of. Är du helt säker på att det har med asp at göra!?

------------------
I sometimes wish I was famous.

erkaMedlem sedan dec. 19994 597 inlägg

Du tänkte inte på javascriptlets ?

------------------
1 Man, 1 Million dead, The odds are just about even - Ash

VideMedlem sedan dec. 19996 094 inlägg

Om man inte vill bygga en komponent, så kan man istället bygga en scriptlet för ASP i VBScript. Du anropar den på samma sätt som med en komponent.

Jag vet inte om det har hänt så mycket på den fronten, det är ju bara att testa så hjälper vi till om du undrar över något... :)

Jag byggde en scriptlet för företaget som vi använder flitigt... :)

Mvh, Vide

------------------
Vide rox = new Vide();
rox.learn("C#");

webeye.nu

PatrikBMedlem sedan mars 20002 713 inlägg

Finns även scriptlets för asp. Men de måste oxå dock registreras på servern så de är ofta inte ett alternativ för den som ej själv har servern i knät.

Fast jag måste säga, då skulle jag hellre skriva en ActiveX-DLL och regga på servern.

Scriptlets tas upp i tex boken:
"Lär dig ASP 2.0 på 3 veckor" från SAMS

Där står det så här om scriptlets:

Scriptlets är fristående kodkomponenter som du skapar med ett känt scriptspråk, som tex VBScript, JavaScript, Jscript, Perl(PERL Script och PScript), Python och ECMA Script. De är "okompilerade" COM-Komponenter som du skapar med hjälp av ett skriptspråk som stödjer MS activeX Scritping Interfaces.

cya,
PatrikB

------------------
*Det jämnar ut sig sa han som sket i byxan och satte sig ned*

MaRseYMedlem sedan maj 2001178 inlägg

doh fel ämne

[Redigerat av MaRseY den 05 jun 2001]

spangoMedlem sedan juni 20006 147 inlägg

Scriptlets fyller, som PatrikB sa, samma funktion som ActiveX-dll:er, dvs de är com-objekt.
Fördelen med scriptlets är väl den så omtalade skalbarheten: Du skriver en komponent i t.ex. JavaScript, och upptäcker efter ett halvår att den måste bli snabbare. Sålunda skriver du ett com-objekt i C++, VB eller annat språk och ersätter scriptleten med ActiveX-dll:en. Tadaa, prestandan är höjd utan att du ändrat en rad asp-kod.

------------------
These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust.

Genererad på 380 ms · cache AV · v20260730165559-full.f96bc7eb