Hej kära wf, har ett problem, som jag undrar hur ni skulle lösa:
Jag har en Access 2000 databas. Med ASP, VBScript och wf´s hjälp har jag ngra formulär som användaren fyller i för att lagra data i databasen.
Vi har redan ett Excel dokument (se bilagan) som används för att manuellt föra in data, och räkna ut resultaten. En process som jag vill automatisera.
Jag skulle vilja att data från databasen skrivs på respektive ställe på Excel arken
Mina frågor är
Går detta att lösa?
hur skulle ni ”tackla” problemet
Märkt att många är kunniga programmera i andra språk. Skulle ni valt ngt annat språk?
Öppna Excel
Välj Arkiv-->Importera och sen letar du rätt på din databas. Sen så väljer du lite till (jag kommer inte ihåg, har ej möjlighet att kolla upp) och voila så har du troligtvis databasdatan i Excelarket. :)
Hantera databasen som vanligt, presentera allt som en html-tabell, med skillnaden att du inleder asp-filen med att ändra contenttype till något som läsaren tolkar som ett exceldokument.
Hantera databasen som vanligt, presentera allt som en html-tabell, med skillnaden att du inleder asp-filen med att ändra contenttype till något som läsaren tolkar som ett exceldokument.
Men jag vill göra mera saker, och är osäker om det går med Response.ContenType
Det jag vill göra uttryckt i pseudokod/Algorithm är följande:
Gå till dag = E:9 – K:9
Gå till cell E9
är innehållet i cellen = = (dagens datum -1) //dvs gårdagens datum? om JA -> a) gå till nästa cell i området E:9 – K:9
**om NEJ**\-\> a) skriv : \<% Response.Write rs(”dat”) %\>
Gå till området sort = B:17 – 36
Kolla B:17
Om villkoret rs(”dat”) = = dagens datum? Är uppfylld finns då rs(”Namn”) om JA-> a) gå cellen i området dag där cellen = = (dagens datum-1)?
b) gå lodrätt till cell 17
c) <% Response.Write rs(”mgd”) %>
**om NEJ**\-\> a) \<% Response.Write rs(”namn”) %\>
b) gå cellen i området dag där cellen = = dagens datum?
c) gå vågrätt till cell 17
d) \<% Response.Write rs(”mgd”) %\>
Gå till nästa rs(“Namn”) där villkoret rs(”dat”) = = dagens datum är uppfyllt
Jag är också osäker på om du kan göra det utan excel-objekten.
Byt webhotell till ett som ger dig möjligheten? Det enda som är bra med brinkster är att det är gratis.
Eftersom detta för mig enbart är hobbyverksamhet, vill jag inte betala så mycket...
Så då återstår väl som enda allternativ att uppgradera till XP pro?
Kör fn XP Home
/P
387 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.e96017d9