Är det möjligt att starta program hos klienten via en webbsida? Länkar man tex till ett word-dokument och användaren klickar på en sådan länk så kan man ju få klienten att öppna word. Men är det möjligt att tex öppna sql server genom att användaren klickar på en länk typ "Starta sql server"?
Starta program hos klienten via en webbsida?
11 svar · 445 visningar · startad av Lukaspojken
Ja
det kan du väl göra.
Bara att skapa en länk som pekar till installationsmappen och program-filen..
Vill jag öppna mappen c:\program hos klienten kan jag ju bara skapa en länk som pekar till den mappen. Detsamma borde du ju kunna göra när det gäller SQL server (förutsatt att klienten har SQL server installerat)
Ex. <a href="C:\" target="_blank">din C-partition</a>
HTML forumet
Jag testade men fick det inte att fungera. Jag minns att det ska finnas något asp-kommando likt shell eller något liknande för att exekuera program. Någon som vet eller det kanske inte är det kommandot man använder?
Lukaspojken skrev:
Jag testade men fick det inte att fungera. Jag minns att det ska finnas något asp-kommando likt shell eller något liknande för att exekuera program. Någon som vet eller det kanske inte är det kommandot man använder?
Du kan inte använda ASP för att få saker att utföras på klienten. Du får använda VBScript eller ActiveX-komponenter som klienten får installera.
Nej, tyvärr, inte jag. Men någon annan har förhoppningsvis det. :)
Re: Starta program hos klienten via en webbsida?
Lukaspojken skrev:
Är det möjligt att starta program hos klienten via en webbsida? Länkar man tex till ett word-dokument och användaren klickar på en sådan länk så kan man ju få klienten att öppna word. Men är det möjligt att tex öppna sql server genom att användaren klickar på en länk typ "Starta sql server"?
Du ska alltså starta ett program på servern, via en websida?
Jag trodde klienten skulle starta ett program på klientens egna dator via en länk..
?
-> G8
Att starta program på klientens egna dator är det som gälller och detta via en webbsida. Jag har testat dina förslag men jag får det inte att fungera.
<a href="C:\Program\Adobe\Photoshop 7.0\Photoshop.exe">Öppna photoshop</a>
Jag har även testat
<a href="file://C:\Program\Adobe\Photoshop 7.0\Photoshop.exe" >Öppna photoshop</a>
hmm
jag har inte haft några problem att testa det här på min dator iaf...
<a href="file://C:\WINNT\system32\winmine.exe" >Öppna MS-Röj</a>
Kan det ha att göra med det faktum att det ligger en punkt i sökvägen?
//G8
Jag testade ms-röj länken men den fungerar inte heller. Får du verkligen den att fungera?
Det är en viss skillnad att köra en sida på en server och försöka öppna ett program hos klienten, jämfört med att dubbelklicka på en html-fil på din desktop. Laddar du upp en fil som länkar till program på klientens hårddisk så är det att be om problem. ;)
Hoppas jag i alla fall. Jag vill inte råka klicka på en länk som drar igång vilket program det nu än månde vara på min hårddisk.