CalevanMedlem sedan maj 20031 173 inlägg Hej!
Jag tror att mitt anrop på javascriptet nedan inte är korrekt. tex så tror jag inte att jag får med den önskade arrayen som indata till funktionen. hur ska jag skriva egentligen?
response.write "<script language=""javascript"">"
response.write "var bildid = new Array(); "
response.write "var i ; i = 0;"
While not RecSet.eof
response.write "bildid[i] = " & RecSet("bildid") & ";"
RecSet.movenext
WEnd
response.write "</script>"
Response.Write "<A HREF=""javascript:bildspel(bildid)"" target=""body"">Starta(2)</A><br>"
tack!
@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg Du ökar aldrig i, så du skriver över plats 0 i arrayen hela tiden.
På vilket sätt fungerar inte funktionen?
Det är lättare att felsöka den färdiga javascriptkoden, än den kod som skapar javascriptet.
du får lägga till en
i = i + 1
så att den ökar i alla fall! :) Annars skrivs bara 0 in i varje element, och där med är det bara det sista elementet som kommer att existera! Sorligt men Sant! :OO
CalevanMedlem sedan maj 20031 173 inlägg oket ändrade så jag la till två plusstecken, hoppas de räcker. När ASP koden ovan har körts så står följande i min källkod:
<script language="javascript">
var bildid = new Array();
var i ;
i = 0;
bildid[i++] = 4177;
bildid[i++] = 4178;
bildid[i++] = 4179;
bildid[i++] = 4180;
</script>
<A HREF="javascript:bildspel(bildid)" target="body">Starta</A><br>
bildid värderna kommer inte med någonstans...
tacksam för hjälp!
@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg hur ser bildspel() ut då?
om du exempel gör så här då, skit i att sätta i i själva JavaScriptet och så gör du något liknande som detta:
response.write "<script language=""javascript"">"
response.write "var bildid = new Array(); "
i = 0
While not RecSet.eof
response.write "bildid[" & i & "] = " & RecSet("bildid") & ";"
i = i + 1
RecSet.movenext
Wend
response.write "</script>"
Response.Write "<A HREF=""java script:bildspel(bildid)"" target=""body"">Starta(2)</A><br>"
funkar det bättre då mån tro? :q
CalevanMedlem sedan maj 20031 173 inlägg
@nders skrev:
hur ser bildspel() ut då?
Jag förstår inte alls varför det skulle vara relevant. Min fråga var ju hur man anropar javascriptet. Och desutom tyckte jag inte att det hörde hemma i detta forumet, men om du vill kolla så kolla här http://www.webforum.nu/showthread.php?s=&threadid=96382&forumid=24
@Fredde Mannen:
ska testa det när jag kommer hem! Såg det fel ut i källkoden tyckte du?
Calevan skrev:
@nders skrev:
Jag förstår inte alls varför det skulle vara relevant. Min fråga var ju hur man anropar javascriptet. Och desutom tyckte jag inte att det hörde hemma i detta forumet, men om du vill kolla så kolla här http://www.webforum.nu/showthread.php?s=&threadid=96382&forumid=24
@Fredde Mannen:
ska testa det när jag kommer hem! Såg det fel ut i källkoden tyckte du?
Inget fel direkt... kom bara att tänka på att du vill väl förmodligen ta ett kliv fram till nästa element i arrayen? Nu kommer den skriva ut
bildid[1] = ...;
bildid[2] = ...;
bildid[3] = ...;
beroende på hur många records du har i din tabell...
kan ju missförstå dig också.. men men.. det är en annan femma! :)
Fredde Mannen skrev:
Inget fel direkt... kom bara att tänka på att du vill väl förmodligen ta ett kliv fram till nästa element i arrayen? Nu kommer den skriva ut
bildid[1] = ...;
bildid[2] = ...;
bildid[3] = ...;
beroende på hur många records du har i din tabell...
kan ju missförstå dig också.. men men.. det är en annan femma! :)
nu trollade du bort mig här... jo, jag vill att den ska ta ett kliv framåt, men det är väll precis det den gör när jag skriver i++ sådär och får ut:
bildid[1] = ...;
bildid[2] = ...;
bildid[3] = ...;
eller?
CalevanMedlem sedan maj 20031 173 inlägg Jag tror att felet är på denna raden nu:
Response.Write "<A HREF=""javascript:bildspel(bildid)"" target=""body"">Starta(2)</A><br>"
för den säger att bildid är odefinierat och det spelar ingen roll om om funktionen faktiskt finns på plats eller inte. så på något sätt måste jag få den arrayen jag skapade så att den blir indata... TROR att det är detta som är felet.
@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg
Calevan skrev:
Jag förstår inte alls varför det skulle vara relevant. Min fråga var ju hur man anropar javascriptet.
Jag förstår inte hur det kan vara irrelevant att försöka skaffa sig en helhetsuppfattning om problemet för att kunna hjälpa till på bästa sätt?
Och desutom tyckte jag inte att det hörde hemma i detta forumet
Jag tycker inte heller att denna tråd hör hemma här, när det redan finns en tråd i javascriptforumet där problemet diskuteras.
Over and out.
Rikard skrev:
@nders skrev:
som jag redan sagt. här finns en länk som beskriver hur den ser ut:
http://www.webforum.nu/showthread.php?s=&threadid=96382&forumid=24
@nders skrev:
Calevan skrev:
Jag förstår inte alls varför det skulle vara relevant. Min fråga var ju hur man anropar javascriptet.
Jag förstår inte hur det kan vara irrelevant att försöka skaffa sig en helhetsuppfattning om problemet för att kunna hjälpa till på bästa sätt?
Och desutom tyckte jag inte att det hörde hemma i detta forumet
Jag tycker inte heller att denna tråd hör hemma här, när det redan finns en tråd i javascriptforumet där problemet diskuteras.
Over and out.
Så här ser scriptet ut:
<SCRIPT Language="Javascript">
function bildspel(arrBildID){
for (var i=0; i < arrBildID.length; i++) {
setTimeout("parent.body.location.replace('foto.asp?sida=body&BildID=" + arrBildID[i] + "')",1000);
}
}
</SCRIPT>
har dock ingen aning om det funkar eller inte, eftersom jag inte har lyckats anropa den.
Som jag tycker det är det inte många i Javascript formuet som kan asp och många här kan inte java (så som jag) och därför så la jag asp-delen av frågan här och javascript delen av frågan i det andra forumet.