Hur skall du veta vilka inlägg besökaren läst i en tråd?
Du får nog nöja dig med att baka kakor som gör gällande att klockan si och så datumet bleh lästes tråden sist.
6 svar · 359 visningar · startad av G8
Håller på med mitt lilla (Börjar bli ganska stort nu) projekt, bygga ett forum.
Tänkte jag skulle försöka få til det med cookies nu så att de visar rätt ikon för olästa/nya inlägg, och vill ju få det rätt från början, mitt förra försök gick ju inte så bra...
Har tre sidor, forum.asp, forumtopics.asp och forumthread.asp
Forum.asp listar all forumen
Forumtopics.asp visar alla ämnen i det valda forumet
forumthread.asp visar alla inlägg under ett visst ämne
Jag har fått till det så längt nu så att allt funkar fint på Forumtopics.asp och forumthread.asp. går man in och läser ett tidigare oläst meddelande så uppdateras datum i cookien och allt blir rätt.
Kod för vilka inlägg man har läst:
Response.Cookies("CGForum")("Thread" & threadID) = strDate
Response.Cookies("CGForum").Expires = #Dec 31, 2019#
Kruxet är dock med forum.asp. Jag vet inte riktigt hur jag ska göra med skapandet av nyckeln för vilket forum man är inne i..
Kod för vilket forum man har läst i:
Response.Cookies("CGForum")("Forum" & ForumID) = strDate
Lägger jag den i forumthreads.asp så räcker det ju med att man läser det första inlägget för att forum.asp ska visa som om alla inlägg är lästa. Lägger jag det i forumtopics.asp så räcker det ju med att man är inne på den sidan (behöver inte läsa nått inlägg ens) för att forum.asp ska visa alla inlägg som lästa.
Nån som har någon bra lösning på detta problemet. Problemet är ju inte att skapa nyckeln, utan att bara skapa den när man faktiskt har läst inlägg, samt att bara uppdatera datumet för nyckeln forum om alla äldre ämnen också är lästa.
Nån som förstår vad jag menar eller?
Det är säkert enkelt, men man snurrar ju in sig själv efter ett tag så jag skulle uppskatta om nån hade en idé..
Mvh
//G8
Hur skall du veta vilka inlägg besökaren läst i en tråd?
Du får nog nöja dig med att baka kakor som gör gällande att klockan si och så datumet bleh lästes tråden sist.
Ja, det är ju precis det jag gör (för trådarna)
Det är när jag ska uppdatera i vilket forum som det lästa inlägget ligger i. Det är inte heller några problem att lösa rent tekniskt, problemet uppstår då jag:
1 går på ett forum, t.ex. ASP (ForumID3)
2 I ASP ligger 10 ämnen, alla olästa.
3 Jag går då in och läser det nyaste ämnet (TopicID8)
4 cookien skriver in att jag har läst ämne 1, och att det senaste inlägget/svaret i det ämnet (TopicID8) skapades kl. 10:00 200-02-28 (t.ex.). Om jag då också lägger in en nyckel i kakan som säger att jag läste ett inlägg som skapades kl. 10:00 200-02-28 i forumet ASP (ForumID3) och sedan återvänder till forum.asp, så kommer den sidan (forum.asp alltså) gå in i kakan och kolla senaste datumet och jämnföra det med värdet för senaste inlägget/svaret som ligger i samma tabell som jag listar alla forum i.
Faktum är ju dock att det finns 9 st. äldre, olästa meddelanden i ASP forumet, men forum.asp visar ändå att alla inlägg är lästa då jag läste det senaste ämnet/svaret. Häri ligger problemet..
Blev det ännu grötigare nu?
G8 skrev:
Ja, det är ju precis det jag gör (för trådarna)
Det är när jag ska uppdatera i vilket forum som det lästa inlägget ligger i. Det är inte heller några problem att lösa rent tekniskt, problemet uppstår då jag:
1 går in på ett forum, t.ex. ASP (ForumID3)
2 I ASP ligger 10 ämnen, alla olästa.
3 Jag går då in och läser det nyaste ämnet (TopicID8)
4 cookien skriver in att jag har läst ämne 1, och att det senaste inlägget/svaret i det ämnet (TopicID8) skapades kl. 10:00 200-02-28 (t.ex.). Om jag då också lägger in en nyckel i kakan som säger att jag läste ett inlägg som skapades kl. 10:00 200-02-28 i forumet ASP (ForumID3) och sedan återvänder till forum.asp, så kommer den sidan (forum.asp alltså) gå in i kakan och kolla senaste datumet och jämnföra det med värdet för senaste inlägget/svaret som ligger i samma tabell som jag listar alla forum i.Faktum är ju dock att det finns 9 st. äldre, olästa meddelanden i ASP forumet, men forum.asp visar ändå att alla inlägg är lästa då jag läste det senaste ämnet/svaret. Häri ligger problemet..
Blev det ännu grötigare nu?
bah, skulle ju redigera, inte citera mig själv... hehe
skulle ändra i händelse 1 till:
1 går in på ett forum, t.ex. ASP (ForumID3)
Mvh
Hmm, verkar som om jag kan få till det nu, men kruxet är bara att den vägrar uppdatera datumet i cookien. Har kollat igenom en del böcker jag har här, hittar inget speciell om att uppdatera värden i kakor.
När jag väl fått fram rätt datum så använder jag bara:
Response.Cookies("CGForum")("Forum" & ForumID) = strDate
i kakan ligger: Forum5=2002%2D08%2D05+03%3A31%3A14
skriver jag ut strDate så får jag: 12/08/2002 09:42:26
Varför vill den inte uppdatera datumet?
Har löst det nu, visade sig att datumen inte uppdaterade sig så som jag ville när jag loopade igenom inläggen...
Ja ja, tack