PettterMedlem sedan aug. 2003148 inlägg
Jag undrar om detta i huvudtaget går men berätta gärna om det skulle funka, och hur man gör. Till saken:
På min sida (project15.org) finns det flera hundra olika artiklar. I nästan alla dessa förekommer bandnamn, vilket vi har skrivit i kursiv text. Finns det något sett att göra allt som är kursivt till fet stil istället? Lite jobbigt att ändra detta manuellt om ni förstår.
SebbeMedlem sedan jan. 20031 603 inlägg
Ligger artiklarna i en databas eller liknande?
icaaqMedlem sedan okt. 20004 910 inlägg
[red]
<%
strIn = "<i>jag vill ha prickig falukorv</i> till lunch mamma <i> nått annat vill jag inte ha </i>"
Function textEncode(str)
Set objRegExp = New regexp
objRegExp.Global = true
objRegExp.IgnoreCase = true
objRegExp.Pattern = "<(i)[^>]*?>(.*?)</i>"
str = objRegExp.Replace(str, "<b>" & Server.HTMLEncode("$2") & "</b>")
textEncode = str
End function
Response.Write strIn
%>[/red]
Nu är inte jag någon expert på RegEx men denna byter ut alla <i>lala</i> mot <b> lala</b>
mv icaaq
NickemannenMedlem sedan aug. 20003 524 inlägg
Antar att du har html <b> i databasen.
Lägg in allt i ett RecordSet som vi kallar Rs
Skapa en databas koppling som vi kallar objConn
Allt inom [] är bara beskrivning på vad det skall vara för data i den.
Du Until Rs.Eof
strSql = "Update [Tabell] where [ID] = "&Rs("[ID]")&" set [Fältet] = "&Replace(Replace(Rs("[Fältet]"),"<i>","<b>"),"</i>","</b>")
objConn.Execute(strSql)
Rs.MoveNext
Loop
Denna koden kör du bara en gång. Sedan kan du kasta den.
För den ändrar ju all kursiv stil till fet.
J.N.Medlem sedan apr. 20031 660 inlägg
HEJ!
Ett sk inhopp!
Du lägger den på en sida, vilken som (givetvis asp), sedan surfar du till den, och så är det klart.
I ditt fall hade jag skapat en ny, bytimotb.asp och lagt det där.
Eftersom den byter <i> mot <b> gör det inte något OM den skulle köras flera gånger, men om du gjort något (INSERT/DELETE tex) som endast ska köras en gång hade jag lagt den i adminet alternativt skapat en helt ny sida som endast du vet namnet på.
Allt beroende på antal användare, besökare, administratörer etc, dvs vad för webbplats det är.
Okej, om allt skulle gå åt helvete, så är det bara att göra tillbaka på nåt vis eller?
@ndersMedlem sedan juni 200026 914 inlägg
Du tar givetvis backup på datat innan du gör en massuppdatering som kan gå åt helskotta.
Jo så långt tänkte jag, ehh, inte hehe..