Jag har en tabell med ett fält som heter "startDate" och ett som heter "endDate".
Sedan har jag en sida där jag skickar med en querystring typ sida.asp?dag=2001-05-23.
Hur kollar jag ifall det datum jag skickar i querystringen med "finns" imellan "startDate" och "endDate"?
------------------
"When the 500 isn't right, you're in hell, when a Superbike isn't right, it's ok"
Valentino Rossi, Nastro Azurro Honda
jepsOMedlem sedan mars 2001484 inlägg qsDate = trim(Request.QueryString("dag"))
if qsDate >= startDate and qsDate =< endDate then
'det finns
else
'det finns inte
end if
------------------
/ jeps0
Oj, Tack!
Trodde inte att det var så enkelt :r
Följdfråga: Räknar datediff() in skottår?
------------------
"When the 500 isn't right, you're in hell, when a Superbike isn't right, it's ok"
LarsGMedlem sedan dec. 200012 464 inlägg Ja, om du inte tror mig så testa
------------------
essentitia preter non sans multiplicandum
[Redigerat av LarsG den 23 maj 2001]
Ja, om du inte tror mig så testa
Varför skulle jag inte tro dig :q ;) :e
Tack för all hjälp :)
------------------
Hejsan igen!
qsDate = trim(Request.QueryString("dag"))
[b]if qsDate >= objRS2("hyrUtDatum") and qsDate =< objRS2("hyrInDatum") then[/b]
status = "Uthyrd"
else
status = "Ledig"
end if
Skrev av det ifrån ett tidigare inlägg i denna tråd men får följande fel (rad 61 är fet):
Teknisk information (för supportpersonal)
Feltyp:
(0x80020009)
Undantag inträffade.
/asp/visaDag.asp, line 61
Webbläsare:
Mozilla/4.0 (compatible; MSIE 5.5; Windows NT 5.0; Rossifumi rockar)
Sida:
GET /asp/visaDag.asp
Tid:
den 24 maj 2001, 21:16:21
Mer information:
Microsoft Support
Någon?
------------------
LarsGMedlem sedan dec. 200012 464 inlägg Vet inte men detta kan vara värt att testa
qsDate = cdate(Request.QueryString("dag"))
if qsDate >= cdate(objRS2("hyrUtDatum")) and qsDate =< cdate(objRS2("hyrInDatum")) then
------------------
Nope, det hjälper inte :(
------------------
JohnsenMedlem sedan juli 2000836 inlägg Kan man skriva "=<"? Borde det inte vara "<="?
------------------
- J-O-H-N-S-E-N -
------------------
Samma felmeddelande ändå :(
------------------
LarsGMedlem sedan dec. 200012 464 inlägg Har du något PM/Memo fält i samma tabell som du hämtar upp till recordsetet?
------------------
LarsGMedlem sedan dec. 200012 464 inlägg I så fall kan det vara det här problemet som du råkar ut för.
http://cgi.webforum.nu/wf/Forum11/HTML/004294.html
------------------
LarsG, jag är ledsen att jag inte har svarat :r
Men det stämmer... Tog jag bort mitt PM fält så funkar allt normalt igen. Hur skall jag lösa detta då?
------------------
LarsGMedlem sedan dec. 200012 464 inlägg Följande rekommendationer från MSDN när det gäller PM/Memo fält i samband med ADO:
Placera PM/Memo fält sist i selectlistan
Dvs
select f1,f2,f3,fmemo from t
Om du har flera memofält så skall dom ha samma ordning i select-listan som dom har i tabellen. (Tillägg: man måste också referera dom i denna ordning i sitt skript.)
Det går inte att hämta memofältet flera gånger från recordsetet. Om du behöver använda det vid flera tillfällen så lägg värdet i en lokal VB-variabel.
------------------
[Redigerat av LarsG den 25 maj 2001]
Skall kolla ifall jag klarar av att lösa det då :)
TACK :)
------------------