ENoMedlem sedan maj 200324 inlägg
Testa om querystring
16 svar · 356 visningar · startad av ENo
if trim(request.querystring("name") & "") <> "" then
' gör nåt
elseif trim(request.form("name") & "") <> "" then
' gör nåt
else
' inget uppfylldes, gör nåt annat
end if
[red]
If Request.Querystring <> "" Then
'gör det ena
Else
'gör det andra
End If
[/red]
mv icaaq
/red. OverRide´s variant är nog bättre ;)
Jaha, det var så du menade. Jaja, då var ju min kod lite missvisande. :)
icaaq skrev:
/red. OverRide´s variant är nog bättre
Nja, när jag funderar lite på det så börjar jag undra. Vad menas egentligen?
Vill du kontrollera ifall det är querystrings eller forms som skickas till sidan eller vill du kontrollera speciella värden i någon av dem?
Annars kan du ju skriva
response.write request("value")
för att kolla värdet, oavsett ifall det är querystring eller form.
Jag ville bara kolla om det är en request.querystring eller en request.form som kommer så OverRide´s bör nog funka, tror jag...
Tack!!/Erik
ENo skrev:
Jag ville bara kolla om det är en request.querystring eller en request.form som kommer så OverRide´s bör nog funka, tror jag...
Tack!!/Erik
Lugnt.
Men jag har en liten fråga; varför vill du ha reda på det? Är det inte bättre att använda
request("value")
direkt istället då?
Jag gör en vild gissning som jag hoppas är fel; du kontrollerar ifall det är querystring eller form först, och sedan bygger ifsatser längre ner i koden som använder det element som uppfylldes? Isåfall kommer det att bli grötigt, det kan jag säga redan nu. ;)
Du har naturligtvis rätt, och jag upptäckte att det blev lite knöligt.
Så jag ändrade mig och har 2 olika sidor i stället...
Hur menar du request("value")??
Det jag vill göra är att från en sida som både har länkar och ett formlär gå till samma svarssida, men på den sidan måste jag ju ta emot olika beroende på om det är form eller querystring...
/Erik
Request("value")
innebär att du tar emot info från ett fält som heter value i ett formulär. :)
Du behöver inte skriva .Querystring eller .Form då. Lite latmansfasoner helt enkelt. ;)
m_soderlund skrev:
Request("value")innebär att du tar emot info från ett fält som heter value i ett formulär. :)
Du behöver inte skriva .Querystring eller .Form då. Lite latmansfasoner helt enkelt. ;)
För att förtydliga; tar emot data/text från antingen ett forumlärfält som heter 'value' eller en querystring som heter 'value'.
Dessutom är det en mycket bra metod om man postar mycket ID:n och strängar från olika delar av ett kanske inte helt konsistent gränssnitt.
Nja. Innebär att value kan finnas i vilken request-samling som helst. Form, querystring, servervariables eller cookies.
/a
Sant. Dem glömde jag bort. :r :)
Dumhet? Näe. :)
@nders skrev:
Nja. Innebär att value kan finnas i vilken request-samling som helst. Form, querystring, servervariables eller cookies.
/a
Tror ändå inte det är så mycket långsammare. Tror att Request-objektet fungerar som många andra collection-object att den räknar fram en checksumma för namnet och den säger då var värdet ligger lagrat. Så när man letar efter något så behöver den inte loopa igenom och hålla på.
Tack för hjälpen, det underlättade mycket, och tycker inte att det blev nåt prestandaproblem...;-)
MVH Erik