webForumDet fria alternativet

Sorteringsbeskymmer

ASP

2 svar · 180 visningar · startad av Jörgen HP

Medlem sedan feb. 20012 412 inlägg
Frågan#1

Hej WF!

Har lite sorteringsbeskymmer till mitt forum. Jag skiljer på svar och orginalinlägg med hjälp av ett fält i tabellen som heter Orgthread, vilket är ett true/false fält. Sedan har jag ett fält som heter ReplyId där jag lägger in Orginalinläggets Id.

Tabellen ser ut något i denna stilen:

MessId, Subject, Email, Name, Date, Comment, Orgthread, ReplyId.

Nu vill jag sortera så att de senast besvarade trådarna hamnar överst på 1:a sidan (och även i pagingen).

Problemet är att jag bara hämtar orinalinläggen och ej svaren, har funderat en del nu men hittar ingen bra lösning. Min SQL sats ser ut enligt följande:

SQLStmt = "SELECT TOP " & intPageSize & ", p.AnvId, p.req_Username, p.req_Password, " & _
"d.MessId, d.Subject, d.Comment, d.Replies, d.ReplyID, d.[Date], d.AnvId, d.Antal, d.Icon " & _
"FROM Debatt d " & _
"INNER JOIN Profil p " & _
"on d.AnvId = p.AnvId " & _
"WHERE d.date <= #" & intPageId & "# and orgthread = true ORDER BY d.date DESC "

Tacksam för förslag!

mvh

Jörgen

------------------
*** Det brukar lösa sig sade hon som satt och sket i vasken ***

[Redigerat av jorgen den 24 maj 2001]

Medlem sedan dec. 200012 464 inlägg
SQLStmt = "SELECT TOP " & intPageSize & ", p.AnvId, p.req_Username, p.req_Password, " & _
"d.MessId, d.Subject, d.Comment, d.Replies, d.ReplyID, d.[Date], d.AnvId, d.Antal, d.Icon[b], " & _
"(select max([date]) from debatt " & _
" where replyid = d.messid ) [/b]" & _
"FROM Debatt d " & _
"INNER JOIN Profil p " & _
"on d.AnvId = p.AnvId " & _
"WHERE d.date <= #" & intPageId & "# and orgthread = true ORDER BY [b]13[/b] DESC "

För att det skall fungera för inlägg utan svar så måste originalinlägg ha ett replyid som är samma som messid.

------------------
essentitia preter non sans multiplicandum

Medlem sedan feb. 20012 412 inlägg

Tackar och Bugar LarsG !

En följdfråga, eftersom man inte får ha 2 räknare i en access databas kan man på något viss få den att skriva in det MessId som inlägget får även i fältet ReplyId. Nu är det fältet "Tal" och har standardvärde 0. Jag kan ju inte hämta värdet någonstans ifrån eftersom det inte existerar förrän inlägget skrivs.

mvh

Jörgen

------------------
*** Det brukar lösa sig sade hon som satt och sket i vasken ***

[Redigerat av jorgen den 24 maj 2001]

271 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
135 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
134 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
133 ms — ändringar (db)