webForumDet fria alternativet

Sökvägar

ASP

3 svar · 241 visningar · startad av devotion

Medlem sedan jan. 20013 582 inlägg
Frågan#1

Hej!
Håller på och skapar en sida där man kan ladda upp bilder till servern och sökväg och info till en databas. Använder komponenten FileUp från SoftArtisan. Uppladdningsidan fungerar utan problem och bilden hamnar på servern och sökvägen i databasen. Problemet är att sökvägen blir absolut dvs c:\Inetpub\wwwroot\.. osv. När jag sedan sak använda sökvägen för att visa bilden fungerar det inte. Är det någon som vet hur man kan omvandla en absolut sökväg till en relativ??

//Henrik

Medlem sedan sep. 20026 425 inlägg

Du kan använda dig av Server.MapPath. :)

Dim strSokvag
strSokvag = Server.MapPath("dinmapp")
Medlem sedan feb. 200112 078 inlägg

m_soderlund skrev:

Du kan använda dig av Server.MapPath. :)

Dim strSokvag
strSokvag = Server.MapPath("dinmapp")

Nej, det var åt fel håll. ;)

För att återgå till frågan; hur kommer det sig att du lagrar en fysisk sökväg i databasen? Det är inte lämpligt om du flyttar applikationen eller byter mappstruktur under ovanför webbroten. Är det så att du har filerna utanför webbroten?

RED. Du har antagligen inte filerna utanför webbroten, nej, eftersom du skrev din sökväg på det sättet. Isåfall skulle jag rekommendera att du sparar den virtuella sökvägen i databasen istället för den fysiska.

Medlem sedan jan. 20013 582 inlägg

Nja, det är inte jag som lagrar sökvägen aboslut utan komponenten fileUp som gör det. Tänkte det kunde vara ett smidigt sätt att få det serverat på det sättet. Problemet är att det inte är lika smidigt när man ska visa bilden.

Tror jag kommit på en lösning; lägga in ett dolt textfält i formuläret med den relativa sökvägen som läggs in i databasen. Filnamnet på den uppladdade filen går att lagra i en en annan kolumn i databasen. När jag sedan skapar recordsetet plockar jag ut både sökväg och filnamn från databasen.

Men finns det inget annat sätt att göra det på???

259 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
127 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
119 ms — ändringar (db)