webForumDet fria alternativet

Access

10 svar · 233 visningar · startad av Mekano

MekanoMedlem sedan dec. 200061 inlägg

Jag vet att det finns flera trådar i ämnet men dessa besvarar inte min fråga.

Planerar att bygga en webbplats med ca 250-500 besök om dagen. Platsen kommer att ha flera register för sökningar.

Min fråga: Kan det vara ett alternativ att dela upp registren i flera databaser för att inte belasta db:n för hårt. Eller ska man gå på MS SQL direkt.

Tack på förhand!

------------------
/Mekano

erkaMedlem sedan dec. 19994 597 inlägg

en databas med flera tabeller är att rekkomendera

------------------
1 Man, 1 Million dead, The odds are just about even - Ash

Men du tror att Access fortfarande räcker?
Kan tänka mig att man kommer upp i ca: 3000 poster sammanlagt.

------------------
/Mekano

LukaspojkenMedlem sedan maj 20011 318 inlägg

Det beror på hur tabellerna samverkar med varandra...testa att skissa lite på det innan...ta med kolumnnamn och allt du kan tänka dig...sen kan du ha databasstrukutren som en grund för diskussion här, där du hänvisar till en bild på nätet hur du tänkt dig...

Du kommer att få mycket nyttig feedback...

EclipseMedlem sedan juli 20003 741 inlägg

Jajjemen! Access underskattas i många sammanhang, det räcker så det blir över! :-)

Nej, hårddisken belastas inte, det är i så fall hela webbplatsen som blir seg som sirap på ggrund av många databasanrop. Men alla ska vet att denna seghet inte direkt har med databasen att göra, möjligen indirekt.

Det går att få supersega webbplatser med supersnabba databaser. Bara så du vet! :-)

------------------
"Never underestimate your opponents." - Name the movie.

Jag återkommer hit när jag kommit längre, men det verkar som om jag lugnt kan börja bygga den i access iallafall.

Eclipse >> db:n inte hd:n ;)
(Men det är mitt fel, det är ju bättre att skriva ut orden istället för en massa egna förk:ar) ;).

------------------
/Mekano

PatrikBMedlem sedan mars 20002 713 inlägg

jepp, du kan börja bygga med access.
skulle du vid ett senare tillfälle behöva en kraftigare dbm så är det bara att importera Access till MS SQL och sedan finns det flera script som gör detsamma mot mySQL.

PS ... www.vasterviksbk.nu har ca 1500 besök om dagen och den kör vi en Access db i botten.... med en hel del olika tabeller där den största innehåller ca 3000 poster, ett forum som innehåller ca 1000 poster m.m .... ingen som klagat ännu ;o DS

cya,
PatrikB

------------------
*Det jämnar ut sig sa han som sket i byxan och satte sig ned*

Master_TMedlem sedan maj 200119 inlägg

Vart kan man hitta de skripten? som importerar till mySQL asså...

------------------
Tss...äh...skit samma :)

Ok, Tryggt att man lägga över den i en SQL om man får en dundersuccé ;) och användarna/användandet blir långt högre än man siktat på.

PatrikB>> Gick in på webbplatsen du tipsar om där var det ju späckat med information, och det flöt fint med listningarna och sökningar.
Håller ni ihop detta med en enda databas?

------------------
/Mekano

PatrikBMedlem sedan mars 20002 713 inlägg

nej,

det är 2 st.
en kör forumen och gästboken,
och sedan körs resterande, tex Tävlingskalendern, Rasregistret och Kennelregistret, Distrikt och Klubbar i en anna + att det är en hel del statiska sidor. Den största databasen är på ca 7 - 8 meg och det är dags att komprimera den tror jag *ler*

Totalt sett ligger det nog en ca 1000 sidor som är statiska men vi jobbar hela tiden på att göra siten mer och mer dynamisk och sökbar. Detta jobb började i höstas och är inte klart än på långa vägar *ler* som du kan se, det finns en HEL del hundinfo för den som är intresserad av hundar.

mySQL ====>
mySQL scriptet som kan "importera" (egentligen är det Access som exporterar till mySQL) finns att hitta på www.mysql.com

cya,
PatrikB

------------------
*Det jämnar ut sig sa han som sket i byxan och satte sig ned*

erik_nordellMedlem sedan aug. 2000472 inlägg

det räcker nog...
anänder själv access... ca 2000 besök/dag...
fast det börjar bli dags att byta till mysql nu....

------------------
Erki Nörd!

http://www.Tapiren.net - Din COMMUNITY PÅ intErnET.

Verktygsladan.com - för dig som vill ha gratis forum, gästbok mm utan reklam!

Genererad på 373 ms · cache AV · v20260730165559-full.f96bc7eb