Om vi har en databas som förklara ord tex "Blåbär" = "Är ett bär"... och vi skriver "I skogen finns det blåbär" så vill jag att blåbär ska bli en länk. Om man trycker på den så kommer förklaringen om blåbär... jag började fundera på att splita alla mellanslag och loopar ord för ord i en SQL sats... är ett klumpigt sätt... så jag frågar här istället :birp
Melitta: Replace och split var min första tanke... men jag tror sidan med kanske 1000 ord och ska splita det och köra replace utan någon bra kod kan bli lite seg att ladda :e
Splitta på mellanslag (funkar ju inte för alla ord) och kör en "in" i det fältet i tabellen, då får du ut ett recordset med alla ord som skulle matcha något ord i din text.
strSQL = "select * from tabell where fält in(" & Join( arrWords, "," ) & ")"
Sedan kör du bara .filter eller .find på redcordsettet när du skall göra om orden till länkar.
Detta gör att du inte måste fråga databasen för varje enskilt ord, du frågar bara en gång för alla ord.
... ursäkta för fördröjningen... har problem att förstå texterna :e . Har även börjat fundera om man skulle ta "orden" i databasen i en arrey.... är det så ni har menat från start eller?
Om jag har default.asp?id=1 och där skrivs det ut texten ifrån "fält1" med en tabell som heter "text".... där låser sig min hjärna av hur det ska hjälpa mig mer.....
254 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849