webForumDet fria alternativet

SQL Select sats som är lite elite

ASP

1 svar · 192 visningar · startad av howser

Medlem sedan juli 200025 inlägg
Frågan#1

hej,

jag behöver få följande sql-sats att BARA plocka ut poster som har "foretagid = foretagid". som det är nu så är det nåt OR inblandat... det blirf el helt enkelt, jag får ut poster som inte tillgör rätt företag. hoppas nån förstår vad jag menar och kan hjälpa mig:

SQLbild = "select bildID,bildFilnamn,bildTitel,bildDatum,foretagid from bild WHERE foretagid = " & foretagid & " AND bildTitel LIKE '%" & fastsearch2 & "%' OR bildText LIKE '%" & fastsearch2 & "%' OR bildSokord LIKE '%" & fastsearch2 & "%' OR bildFotograf LIKE '%" & fastsearch2 & "%' ORDER by " & orderby & " " & riktning

TACK!

------------------

Medlem sedan apr. 20007 588 inlägg

Sätt parenteser runt dina LIKE-satser. Som det är nu så plockar du ju ut de poster där företagsid är satt till det angivna eller där någon de olika LIKE-satserna slår in.

SQLbild = "select bildID,bildFilnamn,bildTitel,bildDatum,foretagid from bild WHERE foretagid = " & foretagid & " AND [b]([/b]bildTitel LIKE '%" & fastsearch2 & "%' OR bildText LIKE '%" & fastsearch2 & "%' OR bildSokord LIKE '%" & fastsearch2 & "%' OR bildFotograf LIKE '%" & fastsearch2 & "%'[b])[/b] ORDER by " & orderby & " " & riktning

------------------
skaparen av allt som är mjukt och luktar lavendel

[Redigerat av sgtpepper den 22 maj 2001]

248 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
121 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
124 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
119 ms — ändringar (db)