webForumDet fria alternativet

Utvecklingsmöjligheter på webben?

ASP

11 svar · 198 visningar · startad av Lukaspojken

Medlem sedan maj 20011 312 inlägg
Frågan#1

Man kan skapa communities, mailinglistor, virtuella kontor, webbutiker...vad är det mer för intressanta saker man kan skapa?

Medlem sedan mars 20002 836 inlägg

e nog bara din fantasi som sätter den gränsen på vad som kan och inte kan göras på webben.

cya,
PatrikB

------------------
*Det jämnar ut sig sa han som sket i byxan och satte sig ned*

Kan du ta några exempel på saker som är möjliga med tex asp?

Medlem sedan mars 20002 836 inlägg

asp är ju nästan enbart till för att presentera saker för användaren.
Lägg till ActiveX-DLLer, Flash (ActionScripting), XML, SVG etc.
[r]så du ser att du kan göra det mesta .. fast inte enbart med ASP eftersom det oftast används i presentationslagret.[/r]

Som sagt, fantasi, fantasi.

Vad hade du i tankarna då?

cya,
PatrikB

------------------
*Det jämnar ut sig sa han som sket i byxan och satte sig ned*

[Redigerat av PatrikB den 21 maj 2001]

Vad innebär det här med presentationslagret...är inte html det och inte asp? När man använder sig av databaser klassas det till asp eller är det utanför det?

Medlem sedan apr. 20007 588 inlägg

ASP är det sista lagret, presentationslagret, dvs det som skapar en kontaktyta gentemot användaren.

Bakom detta lager skall affärslogik, databashantering och liknande placeras, implementerat i komponenter. Så skrivs ju tyvärr väldigt få ASP-projekt utan den generella policyn verkar vara att smacka in allt i presentationslagret, dvs ASP-koden, vilket strider mot allt förnuft.

------------------
skaparen av allt som är mjukt och luktar lavendel

Medlem sedan maj 200124 inlägg

ASP är inte det sista lagret. HTML är det sista lagret det som ligger på klienten. Knappast någon ASP kode som exekveras på klientsidan ? eller har jag fel?

ASP är mellan skitet mellan presentation och lagring av information.

Medlem sedan jan. 2001510 inlägg

Man kan skapa communities, mailinglistor, virtuella kontor, webbutiker...vad är det mer för intressanta saker man kan skapa?

Word-dokument! :e

Kan man skapa word-dokument...är det svårt? Har du nåt script på det?

sgtpepper: Jag uppfattar asp som ett mellanskikt...mellan presentation (html) och databaslagring...där asp är till för att koppla samman dessa två...tänker jag helt fel...för jag har svårt att tänka mig att "asp är det sista lagret"?

Medlem sedan apr. 20007 588 inlägg

I en god värld så sker inga direkta databasanrop från scriptsidorna, vare sig det är ASP eller JSP. Sidorna skall prata med komponenter (JavaBeans i Java) och få data från dessa.

På så sätt får man ett mer skalbart system och webbdesigners och liknande som skall in och fixa med utseendet behöver inte bli så förvirrade av all programkod.

I ett objektorienterat (vilket iofs inte ren ASP är) och väldesignat system så använder man sig av s.k MVC-arkitektur (Model-View-Control). Där datalagret är "Model", presentationslagret är "View" och affärslogiken är "Control". Dessa skall vara skilda från varandra. På så sätt kan man enkelt skala systemet efter behov.

Men som sagt, det är sällan som man lyckas med att helt och hållet skilja presentationsskiktet från logiken.

------------------
skaparen av allt som är mjukt och luktar lavendel

Jag förstår fortfarande inte riktigt vad du menar...kan du ta ett konkret exempel...så att man ser skillnaden på tex javabeans och asp...

Jag förstår inte vad det är som är i asp som är presentationsskikt...vad är det som gör att den klassas till det...view säger du att det är...men det blir view pga html...om man skipar html så blir det inte mycket till view?

269 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
124 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
141 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
126 ms — ändringar (db)