Jag har tidigare även pysslat med PHP och om där har jag konstaterat att om man kör med ett templatesystem kan man vinna en del prestanda jämfört att gå ut och in i php-läge hela tiden. Alltså blanda php-kod med vanlig html.
I asp skulle det vara:
resultatet blev <%=resultat%>
Min fråga är alltså om någon vet, eller rent av testat hur skillanden i prestanda blir om man t ex skulle göra en vbkomponent som jobbar som ett templatesystem, och om man vinner något på det (förutom att det blir renare kod då man separerar aspkoden från htmlkoden).
Nu vet inte jag exakt hur mycket kraft det tar att gå ut o in från asp-läge, men det känns då lite knasigt med tankte på alla exempel och tutorials som finns på nätet som oftast använder modellen <%=variabel%> istället för response.write, för det måste ju vara effektivare?
Fast det kanske bara är en sådan marginellt prestandaskillnad att det bara handlar om smaksak?
Det är mer snålt/prestanda snålt att använda sig av response.write hela tiden. Jag försöker använda det så mycket som möjligt. Det enda som blir jobbigt med det är om någon annan ska ändra i koden. Men det kommer kanske lösa sig med asp.net...
------------------
1 Man, 1 Million dead, The odds are just about even - Ash
Det är ett attans otyg och jag kan inte fatta varför dessa manualer inleder novisen i frestelsen att nästla asp och html kod på det viset.
För övrigt är det du nämner en av de vassaste optimeringstipsen man kan få. Du anar inte var krämn det suger!!
En annan variant är att dunka in all kod i en variabel och sen sist på sidan skriva ut hela variablen. (Men där är dock tidsvinsten mellan response.write inte så stor.)