Om det krävs bekräftning tycker jag att du ska lägga värdena i session-variabler eller hidden inputs istället för att lägga till i databasen innan användaren bekräftat.
------------------
/ jeps0
4 svar · 182 visningar · startad av McD
Sitter och tänker lite funktioner...
ok, jag har ett formulär med tex två fält namn, och personnummer. två knappar i det skicka och börja om.
När man skickar kommer man till en sida som skriver ut det man skrivit in samt addar till databasen. där får man upp två knappar. OK eller ändra.
Frågan är den här, ändra är det samma sak som redigera? dvs svaret har skickats till databasen och laggts in? men man får möjlighet att redigera det direkt...
Man lurar alltså användaren? Eller?
/fortsättning
Detta är alltså till ett orderformulär problemet är ju att den som skriver order kanske redan håller på att skriva ut den om man trycker ändra och då blir det fel. men då är det väll bara att stoppa in en tabell i databasen med ett värde 1 eller 0 dvs värde 1 då har personen som skrev in uppgifterna tryck ok antingen efter att kollat på uppgifterna första gången eller ändrat dem och tryckt ok.
(jag sitter bara o tänker högt) är det så här man gör....
------------------
McD- Burgers for the people!
Om det krävs bekräftning tycker jag att du ska lägga värdena i session-variabler eller hidden inputs istället för att lägga till i databasen innan användaren bekräftat.
------------------
/ jeps0
Hur gör man det?
Gärna ett exempel...
------------------
Säg att dina fält heter "namn" och "persnr". Plocka först upp variablerna:
session("namn") = trim(Request.Form("namn"))
session("persnr") = trim(Request.Form("persnr"))
Response.Redirect "confirm.asp"
På sidan confirm.asp skriver du ut session-variablerna och frågar om användaren vill bekräfta värdena, ändra dem eller avbryta registreringen.
If "Bekräfta":
INSERT INTO tabell (namn, persnr) VALUES ('" & session("namn") & "', '" & session("persnr") & "')"
session("namn")="" : session("persnr")=""
If "Ändra":
Redirecta tillbaka till det första formuläret och skriv:
<input type="text" value="<%=session("namn")%>" name="namn">
<input type="text" value="<%=session("persnr")%>" name="persnr">
If "Avbryt":
session("namn")="" : session("persnr")=""
Response.Redirect "någonsida.asp"
Typ så?
------------------
/ jeps0
Tack ska mixtra med detta när jag kommer hem.
------------------