Jag har en fil som heter data.asp som ska länka till min databas.. Det jobbiga är att jag måste skriva hela sökvägen till databasen.. jag vill ju bara skriva \db\db.mdb. Alla includes i dom andra filerna som ska gå till databasen hänvisar altså till data.asp därifrån dom det länkas till databasen... hajar ni? Hur skajag göra för att jag inte ska behöva skriva hela sökvägen?
Set objConn = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
objConn.Open "Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0;Data Source=" & Server.MapPath("/db/db.mdb")
[r] OBS!!! denna sökväg funkar bara om db katalogen ligger i wwwroot och är en del av webplatsen. Annars, om db katalogen är utanför webplatsen är du tvingad till att använda dig av hela sökvägen och det är att föredra då det är mycket säkrare då ingen kan ladda ned din db från nätet tex.
[/r]
sökvägen är från wwwroot i detta exempel.
Använd hellre denna connection för den är bra mycket snabbare än den du visade
cya,
PatrikB
------------------
*Det tar sig sa han som hade eld i håret*
då har de ej Jet installerat och den brukar bli installerad när man installerar MDACen .. fast, just den delen kan ju vara borttagen och det låter om jag får säga det lite ruttet :o
Då är du tvingad till den du hade i ditt exempel.
------------------
*Det jämnar ut sig sa han som sket i byxan och satte sig ned*
Varför vill du ändra sökvägen? :) lägg den i global.asa och hänvisa till den varje gång du ska göra en databaskoppliing istället så slipper du åtminstone skriva den fler än en gång.