Hej Rille,
jag är själv nybörjare, men det här tror jag du kommer märka är lättare än man tror. :)
Jag utgår från ett exempel jag har sedan tidigare så får du omforma det så det passar åt dig.
' Koppla upp databasen.
strProvider = "Provider=Microsoft.JET.OLEDB.4.0;Data Source=C:/foo/foo.mdb;"
Set objConn = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
' Definiera något som kan identifiera posten du vill redigera. Här hävdar jag att det finns ett värde kid=xxxx i urlen.
strKalenderID = Request.Querystring("kid")
' Kopplingen till databasen öppnas samt frågan ställs.
objConn.Open strProvider
SQL = "SELECT rubrik, beskrivning, kid, datum FROM tabellen.kalender WHERE kid = " & strKalenderID
set objRS = objConn.Execute(SQL)
'Dåså, då var det dags för formuläret samt att fylla i de hämtade uppgifterna i det.
Response.Write "<b>Redigera kalenderna lite</h2>" & _
"<form name=""update"" method=""post"" action=""kalender.asp"">" & _
"<b>Rubrik</b>" & _
"<input type=""text"" name=""rubrik"" [b]value="""& objRS("rubrik") & """[/b]>" & _
"<b>Rubrik</b>" & _
"<input type=""beskrivning"" name=""rubrik"" [b]value="""& objRS("beskrivning") & """[/b]>" & _
"<b>Rubrik</b>" & _
"<input type=""datum"" name=""rubrik"" [b]value="""& objRS("datum") & """[/b]>" & _
"<input type=""hidden"" name=""changed"" value=""true""><input type=""submit"" value=""Uppdatera""></form>"
Det är det jag markerat i fetstil som ser till att värdena är förinfyllda.
Sen får du fixa en funktion som fångar upp värdena från formuläret. Det finns nog både snyggare och effektivare sätt, men det här kan kanske fungera nu i alla fall. :)