webForumDet fria alternativet

Är detta en bra uppbyggnad på en site?

ASP

42 svar · 469 visningar · startad av Lukaspojken · sida 2 av 3

Frågan, av Lukaspojken

Jag tänkte att användarna skulle få ha sina egna presentationssidor...i början använde jag mig av en enda sida...för varje presentationssida...men nu gjorde jag en sida för varje presentationssida...och detta utan databaskopplingar...vilket gör att det går snabbare...är det så man bör göra?

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan maj 20011 312 inlägg

Det är väl ganska enkelt att byta databas när man märket att access inte klarar mer antar jag...för man behöver väl inte ändra något i SQL-frågorna för att det är ny fråga...utan kanske bara på sökvägen...tack @nders och alla andra...ska som sagt köra access ett tag till och sen gå vidare när jag känner att jag behärskar asp mer...

Medlem sedan jan. 20013 341 inlägg

erka skrev:

Kolla på lunarstorm, oj om de hade haft över 30 000 sidor / en för varje medlemm

Prova 800 000 medlemmar, några milioner sidvisningar per dag!
(pratade med en av utvecklarna idag ) :e

------------------
Data-Doktorn

Var går gränsen...50? Det känns som sagt onödigt på något sätt att hämta mestadels information som inte ändras oftast...att öppna en databas för det...kan man inte på något sätt göra en enorm cookie med en presentationssida på klienten...på så sätt blir det klienten som har alla sidor...och sen kör man nån form av if-sats...om inte cookie finns så hämtas värdena och en ny cookie skapas hos klienten...vad tror ni om det?

Medlem sedan dec. 19996 522 inlägg

active server pages ;), ja gör som du vill men det är inte att rekommendera. Klart man ska skriva snål kod men det finns det bra med andra sätt att göra än att bygga ett onödigt krångligt system... Använd databaser så mycket som du kan. På det viset lär du dig databaser och det är aldrig fel. Sedan om du märker att det skulle bli segt är det ju bara att börja om. Trial and error

------------------
1 Man, 1 Million dead, The odds are just about even - Ash

sök på inlägg om prestanda access etc. Det klarar mer än vad man tror..

------------------

Jag ska titta på det erka...jag tänkte att presentationssidor i cookies...gör att det hela blir likt ICQ i princip...man lyfter ut mycket av jobbet från servern till klienten...sen om användaren har en annan dator så skapas det bara en ny cookie på den datorn med samma presentationssida...Är ni alla emot det...kan det inte finnas något i det jag säger som skulle kunna vidareutvecklas?

mycket kan man ju lägga i cookies, men där lägger jag enbart tillfälliga värden tex. kolla om en person är inloggad etc etc.

------------------

Men vad tror du...skulle det vara en bra lösning...

vad händer om nisse tömmer sina cookies...nyfiken

------------------

Det blir en if-sats som man gör som checkar om man har en cookie eller inte...om inte en cookie finns så skapas en ny...det är likadant om man skulle byta dator...

tycker det är enklare och smidigare med databas, men det är min åsikt. Man kan göra på många sätt, det gäller att hitta det optimala..

------------------

Visst är det enklare och så för programmeraren att köra databaskopplingar rakt igenom i princip...:) men prestandan är viktig och det är den som användarna upplever...och är den bra så tror jag man ganska lätt får ett användar accepterat system...

Jodå lunarstorm och andra belastade communitys går fan inte att använda pågrund av att minsta lilla sak tar flera sekunder för att ens ge lite respons...

------------------

Medlem sedan mars 20002 836 inlägg

ehh, du kan ej lägga hur mycket som helst information i en cookie. tror att du MAX kan lägga 4k med info där ... inte säker, har för mig att jag läst ngt sådant för ett bra tag sedan på www.asptoday.com

cya,
PatrikB

------------------
*Det tar sig sa han som hade eld i håret*

Ok...då rök min idé...back to the databases...:)

Medlem sedan juni 200032 967 inlägg

även om det hade gått att ha en jäklarns massa i cookien så hade det nog inte varit någon höjdare eftersom hela cookien skickas från browsern till servern vid varje förfrågan...

------------------
<A HREF="http://cartman.nu" TARGET=_blank>
nobody expects the spanish inquisition!</A>

Medlem sedan mars 20016 260 inlägg

För det första:
Att Lunarstorm skulle ta lång tid.. Det gör den bara när där e 15000 inloggade samtidigt.. när där är under 10000 är den alltid sekundsnabb i responsen (jag sitter på bredband ifs)..
För det andra:
Det är inte bara att byta connection strängen till databasen och tro att allt fungerar helt ok. Skillnaden i SQL kommandon är ganska stora mellan Access, MS SQL och MySQL. Fast inget man kan övervinna dock.
För det tredje:
Det här med cookies fattar jag inte alls. Så jävla stor påfrestning på datorn är det inte, och att göra en sida för varje användare är ju bara löjligt.. har man asp så ska man ju använda det fullt ut.. Hur skulle du förresten göra när nån annan vill titta på ens presentationssida egentligen??

Jymdis

------------------
-------------------
Andreas Lännerberg
Jag hör till dom som betalar mina räkningar med glädje, men dom vill hellre ha betalt i pengar.

Det med cookie planen är slopat...hur många användare klarar access för att det ska vara något såndär hyffsad prestanda? Jag har väl ungefär 10 poster som hämtas från databasen till en presentationssida...alla presentatiosnssidor presenteras i filen medlem.asp

du behöver inte oroa dig om du kodar snålt och stänger alla object rätt. Sen om du söker på prestanda access och dylikt kommer du hitta mycket. det har varit uppe mycket sådana diskussioner här på webforum..

------------------

Medlem sedan sep. 2000232 inlägg

Access klarar minst 5 - 20 anslutningar i sekunden utan att responstiden blir märkbart lidande. Det innebär INTE att bara 5 - 20 samtidiga besökare kan vara inloggade utan betydligt fler.

------------------
Det känns skönt att veta att vissa saker helt enkelt inte går att förklara med sunt förnuft.

269 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
129 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
138 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
123 ms — ändringar (db)