Jag tänkte att användarna skulle få ha sina egna presentationssidor...i början använde jag mig av en enda sida...för varje presentationssida...men nu gjorde jag en sida för varje presentationssida...och detta utan databaskopplingar...vilket gör att det går snabbare...är det så man bör göra?
Det funkar men det är ju mycket jobbigare om man ska redigera sidorna. Tänk dig att du har 100 användare och du ska ändra utseénde på skiten?
Till en liten sida så funkar det ju. Själv tycker jag att databaserna regerar :)
------------------ O Yeah! I wouldn't if I couldn't
Ska försöka förklara en gång till...jag hade en sida som hette medlem.asp som man loggade in på...och där hade jag två databaskopplingar...en som hämtade alla medlemmarsnamn och länkade medlem.asp?NAMN
Den andra databaskopplingen hämtade sedan QueryString namnet och presentera medlemmens sida på medlem?NAMN.asp
Jag tyckte att detta sätt skulle påfresta servern alldeles för mycket...så jag skapade en medlemsida för varje medlem efter deras id-nummer.
Medlem 1 fick alltså 1.asp
Medlem 2 2.asp etc.
Sico: Jag tänkte på det där med layout biten med det fixar man lätt med include-filet samt att jag skapade en funktion som uppdaterade varje medlemsida...ser ut ungefär så här...
Visa = "SELECT * FROM sseerrss"
RecSet.Open Visa, Connect, 3, 3
<% Do While Not RecSet.EOF %>
<%
Set F = Server.CreateObject("Scripting.FileSystemObject")
Set T = F.OpenTextFile(Server.MapPath("/bipride/db/medlemsida/" & RecSet("Id") & ".asp"),2,true)
T.WriteLine "<" + "%" + "response.buffer=true " + "%" + ">"
T.WriteLine "<!-- #include virtual=""/bipride/db/medlemsida/check-log.asp"" -->"
T.WriteLine "<HTML>"
T.WriteLine "<!-- #include virtual=""/bipride/huvud/3-skikt-huvud.inc"" -->"
Så om man vill ändra lite så lägger man bara till en writeline eller tar bort en och sen kör man filen så uppdaterar det varje medlemsida...bra va...:)
Men hur gör man på de större community-siterna...är det en raka databas-kopplingar eller unika sidor...för på detta sätt blir det ju mindre jobb för servern tycker man ju...eller?
Sen är det ju ganska onödigt att göra en databas-koppling på saker som inte är så dymaniska i sin natur såsom förnamn, efternamn, personnummer...då är det bättre att förra in dessa i en statisk-sida och uppdatera den om vissa uppgifter skulle ändras...
man anväder databaser för att minska uppdateringstid etc etc. för att återanvända kod. Det är smartare att göra en medlemms sida och bygga den dynamisk än att ha en sida för varje medlemm. Kolla på lunarstorm, oj om de hade haft över 30 000 sidor / en för varje medlemm. Det gör dem sega med databasanrop också, men det är inte segt vid ett litet antal användare.
------------------
1 Man, 1 Million dead, The odds are just about even - Ash
Jo dom större sidorna har nog en/flera server/servrar som inte blir överbelastad/överbelastade i första taget. Så dom klarar nog av en ren databashantering.
moahahhaa... kul med "/" överallt va? :D
Men vi antar att man har 50-100 användare...är databas att föredra då också? Rent prestanda mässigt borde det bli bättre med unika sidor...men att det bara blir hiskligt många filer bara...
Varför skulle det vara mycket mer på frestade med en databasuppkoppling med den den mängden användare?
NEJ, jag tror det skulle funka utan problem med en databasuppkoppling.
det beror på vad för dbms man kör, och hur systemet ser ut i övrigt.
givetvis är statiska html-filer att föredra, eftersom det lär ju gå betydligt bättre att kasta iväg dem än en massa dokument som måste köras genom en tolk först.
jag säger dock ändå: kör databasvägen, och anpassa systemet efter trafiken (i viss mån i alla fall).
kör asp/access eller asp/mysql eller php/mysql, men ska man ha lite trafik så får man akta sig för access.
mvh,
------------------
<A HREF="http://cartman.nu" TARGET=_blank>
nobody expects the spanish inquisition!</A>
Jag byggde ett community med ca 60 medlemmar, med nästan bara databasuppbyggnad mot en access2000 db. Innehållandes mailsystem, kompissystem, forum, bilduppladdning etc det fungerade hur smidigt som helst även när 30 användare var på samtidigt
------------------
1 Man, 1 Million dead, The odds are just about even - Ash
red: men glöm inte bort att access är alldeles utmärkt att börja med, och man klarar sig långt på det. kör på access tills du lärt dig massor och växer ur!
mvh,
------------------
<A HREF="http://cartman.nu" TARGET=_blank>
nobody expects the spanish inquisition!</A>
[Redigerat av @nders den 17 maj 2001]
326 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e