webForumDet fria alternativet

response.redirect problem!

3 svar · 163 visningar · startad av M.Cheraghi

M.CheraghiMedlem sedan juli 20015 107 inlägg

Halopp!

Jag har stött på ett problem!
Det är inte så att koden inte fungerar osv, det är bara det att jag vet inte ens hur jag ska skriva koden!

Jag håller på registreringsdelen på en sida!

Först läser man regler och kryssar i en ruta att man accepterat reglerna och går vidare! på sidan som formuläret kommer upp på har jag denna kod att verkligen kolla att regel rutan var ikryssad!

<%
	if request.form("regler") = "" then
	response.redirect "inside.asp?vad=regga"
	end if
%>

Sen har användaren fyllt i sina uppgifter i formuläret som dykt upp eftersom han har godkänt reglerna! Han skickar då iväg sitt formulär som skall valideras! t.ex

IF username = "" then
	response.redirect "inside.asp?vad=regga2&error=1"
end if

Ojdå Kalle (som vi kallar honom) har inte skrivit i något användarnamn! Det här funkar inte, honom skickar vi tillbaka till formuläret!

Det är här problemet kommer, i första kodstycket kräver jag att kryssrutan för reglerna skall vara ikryssad, men nu har jag inte den kryssrutan altså tror sidan att Kalle inte har accepterat reglerna och skickar honom enda tillbaka till reglerna!

Vilket jag inte vill att Kalle skall utsättas för!
Så min fråga är! hur löser jag Kalles problem? :)

Mvh

@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg

Kalles problem löses enklast med en något modifierad if-sats.

<%
	if request.form("regler") = "" and not request.querystring("error") = "1" then
	end if
%>

Jag är inte helt säker på att jag till fullo förstår Kalles problem, men jag förstod det som att den översta redirecten körs när man blir tillbakaskickad till formuläret? Om det nu är error=1 som läggs till i querytringen när man misslyckats i ansökningen, så är det bara att slänga med det som villkor i if-satsen.

Under förutsättning att jag hajat Kalles problem. ;)

Mvh

Kalle.. han har mååånga problem! Psykiskt mår han inte bra när nån någon kör med honom, mobbas i form utav flipper! Där han kastas omkring och sätts i en obehaglig sits! :)

Men jag ska testa ditt förslag och höra med Kalle hur han mår :)

PS, det finns 4 st olika error :P error 1 är bara error 1 :)

<%
	if request.form("regler") = "" and not (request.querystring("error") = "1" OR request.querystring("error") = "2" OR request.querystring("error") = "3") then
	end if
%>

Fungerade Outragous :) Tack @nders *kliar på pälsen*

128 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.b943c234
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
125 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)