Har funderingar på att göra någon form av presentation via en hemsida. Inte riktigt vilken som helst utan jag skall förklara lite närmre.
Jag vill ha detta som lite kompletterande information till telefonkonferans.
Jag tänker mig att endast en person skall via sin dator klicka sig vidare i en presentation av sidor medan andra personer uppkopplade mot samma sida endast kan kika på det som "ledaren" visar. Liknande en vanlig powerpointpresentation fast på distans.
Jag kan tänka mig en enklare variant där man via en "admin"-sida kan välja vilken sida som skall visas vid en inloggning eller vilken bild eller text som skall visas. Det enda som en användare i sådant fall skulle behöva göra är att köra en refresh på sidan och den nya bilden eller sidan kommer upp. Skulle dock vilka att användarna inte skulle behöva bry sig alls utan bara följa presentationen.
Hur skulle man kunna lösa någonting sådant?
Alla idéer är välkomna
GladhMedlem sedan maj 20012 812 inlägg Det är inte så svårt. Det jobbiga är att sidan skall uppdateras när "Administratorn" byter bild.
Jag skulle lösa det så här:
- Ha en databas där man har en tabell som har en aktivTextId och en AktivBildId.
- En annan databas har alla texter och alla bilder.
- När administratorn väljer en text och en bild, så sätts dessa värden i aktivTextId och aktivBildID.
- När nu en besökare uppdaterar sin sida, så kolla man i aktivTextId och aktivBildId och hämtar text och bild som matchar detta och visar det på sidan.
Problemet är att få sida att uppdatera sig själv. Detta är iprincip omöjligt utan att göra någon typ av refresh hela tiden. Det man kan lösa det hela med, på ett litet smidigare sätt, är att man lägger det hela i en frames, där frames sidan ligger och pollar en sida var 3 sekund eller nått. Den sidan kontrollerar om det har kommit nya värden i aktivTextId och aktivBildId, och så fall laddar man om huvudsidan.
- Magnus
det var just det med uppdateringen som jag inte vet hur jag skulle lösa utan att man som användare störs av uppdateringar hela tiden eller att de inte skulle behöva vara aktiva och klicka sig framåt hela tiden.. tror att det får bli någonting i den stilen. Tack !!