webForumDet fria alternativet

Textfil eller databas

ASP

4 svar · 227 visningar · startad av Scarabus

Medlem sedan maj 200118 inlägg
Frågan#1

Vad är bäst egentligen? Att spara information i en databas eller i en textfil.

Naturligtvis är det ett måste att spara information som man lätt och snabbt ska kunna söka igenom i en databas.

Samtidigt så om jag ska spara t.ex en logg som inte ska vara igenomsökbar och kanske får flera hundra inlägg om dan i en textfil.

Finns det några tillfällen då detta inte stämmer? Drar jag ner servern om jag använder textfiler?

------------------
:[Scarabus]:

Fudge Entertainment
Sex-o-rama ungdomsforum

Medlem sedan dec. 19998 577 inlägg

Jag lagrar aldrig data i en textfil... det enda jag kan tänka mig att lagra i dom är konfigurationsvariabler...

Textfiler tenderar att bli slöa när det blir mycket data i dom. plus att det är jobbigare att söka i och manipulera... för databaser finns ju som bekant språket SQL.

------------------
Budweiser - Slightly contaminated water... probably harmless, but I would recommend boiling before you drink it...
webEye.nu SweQuake.com

Medlem sedan dec. 20002 526 inlägg

håller med Vide här med... tyckte från början att der verkade lättare med textfiler, men asså det va innan jag lärde mig dom SQL uttryck för att kunna redigera, spara och deleta (+lite mer) i databaser... lär dig det du med ;)

------------------
www.groda.net *kvack*, *kvack*

Medlem sedan maj 20011 312 inlägg

Emission sa att textfil är bra om man gör en gästbok tex...då ska man inte välja databas...helt onödigt...

Medlem sedan dec. 19996 721 inlägg

Har jag sagt det? Jo, det har jag nog..

En textfil är helt okej om man inte vill göra urval, tillåta sökning och redigering etc.

Man får, som vanligt, analysera sina behov kritiskt, och välja därefter.

Har man tillgång till en databas så är det i princip alltid det vettigaste.

252 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
114 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
121 ms — ändringar (db)